Stella: Polovina zásluh za Oscarovo vítězství patří Landovi
Hrdinou Velké ceny Ázerbájdžánu je bezpochyby Oscar Piastri, který dokázal udeřit ve správnou chvíli a následně se téměř celý druhý stint bránit před Charlesem Leclercem. Jedno se však podle vedení McLarenu nedá popřít: Bez pomoci Landa Norrise by cesta k vítězství nebyla tak jednoduchá, ba dokonce možná by byla zatarasená.
V prvním stintu se Oscar Piastri jen marně snažil předjet Charlese Leclerca. Výkonnostně si byly monoposty McLarenu a Ferrari velmi podobné, a tak se ani s pomocí DRS jezdcům nedařilo v nájezdu do první zatáčky získat dostatečnou výhodu.
Zlom v závodě nastal během zastávek v boxech. Na konci 14. kola se o undercut na Oscara Piastriho pokusil Sergio Pérez, když McLaren udělal další strategickou chybu a Piastriho neposlal do boxů hned, ale až o dvě kola později. Jeho náskok se tak rychle zmenšoval.
Na tuto chybu se nakonec do jisté míry zapomnělo, protože Piastri stejně vyhrál, a navíc mu velmi ochotně pomohl Lando Norris. Nebýt druhého jezdce McLarenu, který Péreze zpomalil v prostředním sektoru, Australan by po zastávce spadl za Péreze.
Mexičan byl v neděli velmi rychlý, a tak by se Piastri k útoku na Leclerca buď vůbec nedostal, a pokud ano, neměl by čerstvé pneumatiky, ale už poměrně opotřebovanou směs po případném souboji s Pérezem.
“Pérez šel po undercut a bez Landovy pomoci by Pérez mohl zastavit a ocitnout se před Oscarem,” pojmenovává fakta šéf McLarenu Andrea Stella. “Závod by se pak vyvíjel úplně jinak. Myslím si tedy, že Oscar se dělí o 50 procent vítězství s Landem.”
“Je vidět, že závodíme jako tým. Před víkendem jsme si povídali o tom, zda se nakloníme na jednu, nebo na druhou stranu. Ke každému víkendu však přistupujeme tak, že se snažíme maximalizovat zápis pro tým. Pokud jeden pilot potřebuje pomoc, ten druhý to udělá,” tvrdí italský inženýr.
Norris věděl, že taková pomoc ho nebude stát prakticky nic. Po vypadnutí v první části kvalifikace stejně nepomýšlel na vítězství, ba ani na pódium, a jen se snažil minimalizovat škody.
Na druhé straně svému týmovému kolegovi ukázal, že s ním chce spolupracovat a i on mu pomůže, když to bude nutné. V této sezóně tak prokázal službičku druhé straně garáže již podruhé. Nyní mu zbývá doufat, že když si pozice vymění, tak se Piastri nezachová stejně jako v Monze. Možná je tato víra trochu naivní, ale to se ukáže v následujících týdnech.
Na boxové zídce trnuli, když Piastri jakoby zapomněl brzdit
Stella se následně přistavil při samotném manévru na Leclerca, který zvedal ze sedadel boxovou zídku a nám připomněl starého-dobrého Daniela Ricciarda. “Když jsem to sledoval v přímém přenosu a viděl jsem ho jít na to, moje instinkty mi říkaly, že to přepálí, protože tak posunul brzdný bod.”
Piastri však neskončil ani v bariéře, ani v Leclercovi a nemusel ani využít výběhovou zónu. “Přiletěl z dost velké dálky a přesto se mu podařilo trefit apex. Zůstal jsem překvapený. Oscar však svými dovednostmi vždy překvapí. Řekl bych, že ukázal i něco ze své psychické odolnosti. Jezdil jako pilot, který má plno zkušeností, který už čelil takovému tlaku, který dokáže jedním okem hledět do zpětného zrcátka a tím druhým hledá brzdný bod.”
McLaren může po tomto víkendu slavit. Pro tradiční britský tým je to přímo historická chvíle, kdy se po více než deseti letech vrací na první příčku průběžného pořadí konstruktérského šampionátu. Andrea Stella ani nemůže být spokojenější.
“Je to obrovský milník,” nedokázal skrýt úsměv. “Nesmíme zapomínat na to, jak jsme na tom byli na startu minulé sezóny. Nyní vedeme průběžné pořadí. Je to možné jen díky tvrdé práci a kvalitě práce celého týmu, podpoře našich akcionářů, našich partnerů, fanoušků. Dosáhli jsme toho spolu.”