Leclerc nechápe, jak ztratil celý náskok: Undercut zde neměl fungovat
Ferrari zaskočilo McLaren v Monze a McLaren zaskočil Ferrari v Baku. Kromě překvapivého manévru Oscara Piastriho na Charlese Leclerca se na porážce červeného týmu podepsaly i další faktory. Jedním z nich bylo větší zadní křídlo Ferrari, ale také rychlá ztráta poměrně komfortního náskoku v průběhu zastávek v boxech.
Charles Leclerc působil v prvním stintu přímo nedostižně. Oscarovi Piastrimu se na pár kol podařilo udržet v DRS za Ferrari, ale Monačanovi se podařilo odpoutat a postupně navyšoval svůj náskok. Před příchodem pilota McLarenu do boxů se rozdíl mezi prvním a druhým pilotem blížil šesti sekundám.
Leclerc se však na trať vrátil jen o něco přes vteřinu před Piastrim a o pár kol později ho Australan předjel v brzdění do první zatáčky. V prvním stintu to vypadalo na komfortní vítězství pro monackého závodníka, ale jeho závod se nakonec změnil na tuhý a neúspěšný boj.
„Myslím si, že dnes jsme prohráli kvůli dvěma chybám v úsudku,“ řekl Leclerc na oficiální tiskové konferenci po skončení závodu. „Samozřejmě, ta první – rozhodnutí nebránit se před Oscarem – byla moje. Vzhledem k rozdílné konfiguraci našich zadních křídel jsem ho pak nedokázal předjet.“
„Druhou chybou v úsudku je ztráta při první zastávce v boxech. Mysleli jsme si, že undercut zde bude fungovat jen velmi obtížně kvůli extrémně náročnému zahřívání tvrdých pneumatik. Zatím na to nemám vysvětlení, protože jsem neměl možnost si projít detaily. Musíme se však podívat, jak náskok mohl spadnout ze šesti sekund na jednu a půl sekundy. Rozhodně jsme to nečekali,“ přiznal Leclerc.
„Je to velký rozdíl. Dokonce i na tratích, kde je undercut velmi efektivní, představuje rozdíl přinejlepším čtyři nebo čtyři a půl sekundy. Nevím, kde a jak jsme ztratili tolik času. Myslím si však, že s takovým rozdílem bude vysvětlení jednoduché. Rychle zjistíme, jestli byli mnohem lepší při zahřívání tvrdých pneumatik, nebo jsme ten čas ztratili někde jinde,“ dodal monacký závodník.
Ztráta pozice na trati byla pro Charlese klíčová. I když podle vlastních slov nezpanikařil a věřil, že závod mu nakonec přijde naproti, i v tomto případě se přepočítal. Ferrari nasadilo v Baku o něco větší zadní křídlo a díky tomu se Leclerc dokázal udržet v prostředním sektoru – možná mu to pomohlo i při manažování pneumatik – ale na rovinkách to byla nevýhoda.
„Konfigurace obou monopostů se lišily. Oni měli méně přítlaku, my víc, díky čemuž jsme byli dost rychlí pod hradbami, ale oni létali na rovinkách. Na tom jsem asi ztratil závod a neodhadl jsem správně rozdíl mezi naším a jejich autem,“ přiznal Leclerc.
Stačilo málo a závod mohl skončit jinak. Možná o něco agresivnější obrana, možná o něco lepší strategie, ale v tuto chvíli se to už snadno říká. „Kdybych mohl něco změnit, tak bych zastavil o kolo dřív, to je všechno. Raději bych udržel náskok na Oscara na stejné úrovni a nečelil tlaku při zahřívání pneumatik, protože něčemu takovému se chcete vždy vyhnout,“ řekl Leclerc.
„Po závodě je však vždy snadné říci, co byste změnili. Oscar a McLaren dnes odvedli lepší práci než já a Ferrari. Zaslouží si toto vítězství,“ dodal sportovně Charles.