Stella s FIA probral vyvěšení žluté vlajky: Taková situace neměla nastat
Landovy Norrisovy mistrovské naděje dostaly v Baku pořádnou ránu. Maxi Verstappenovi opět nevychází víkend podle představ, ale McLaren to opět nevyužije naplno. Verstappenův největší rival v boji o titul totiž vypadl už v Q1 po chybně vyvěšené žluté vlajce. Tak to vidí šéf McLarenu Andrea Stella.
Analýza opakovaných záběrů ukázala, že Esteban Ocon je v tom zčásti nevinně. Zdá se totiž, že po kontaktu s bariérou na konci prvního sektoru dostal defekt levé zadní pneumatiky, a proto se do boxů vracel velmi pomalu. Stojí za zamyšlení, jestli by neudělal lépe, kdyby auto raději někde odstavil a pokusil se neovlivnit průběh Q1 — Ocon už totiž neměl šanci si polepšit z posledního místa.
To však nebyl nutně důvod k vyvěšení žluté vlajky. Francouz se sice vracel do boxů pomalu, ale držel se mimo ideální stopu. Po kvalifikaci se proto tato žlutá vlajka i dlouho hledala: Karun Čandhok ve své analýze upozornil na to, že Lando Norris za patnáctou zatáčkou spatřil bílou vlajku, která znamená, že na trati je pomalé auto, ale nepřikazuje mu zpomalit.
Na jeho palubních záběrech jsme žádnou žlutou vlajku ani neviděli, ale piloti mají informace o vlajkách i na volantech. Ukázalo se, že Norrise nezmátla bílá vlajka za patnáctou zatáčkou, ani se nespletl tým, který si teoreticky mohl zaměnit bílou a žlutou a chybně o tom informovat svého jezdce.
„Tým mu o ní neřekl, protože byla zobrazena na poslední chvíli,“ vysvětloval šéf týmu Andrea Stella. „Zkontrolovali jsme to v našich systémech a byla to skutečně žlutá vlajka. Mluvili jsme s FIA, proč k tomu došlo.“
„Když je na trati pomalý vůz a mimo ideální stopu, tak žlutá vlajka není nezbytná. Určitě všichni dělají maximum, ale teď nastala situace, která by podle pravidel nastat neměla,“ zdůraznil italský inženýr. „Zaplatili jsme za to, ale nevzdáváme se. V neděli uděláme maximum, abychom získali body.“
McLarenu můžeme vyčítat to, že na trať nevyjel dříve, ale je otázkou, zda by mu to pomohlo. Taková pársekundová žlutá vlajka se mohla objevit kdykoli. Norrisovi by zřejmě pokazila kvalifikaci, i kdyby k incidentu došlo o minutku dříve; Norris už byl na cílové rovince, takže by neměl ideální vstup do následujícího kola. Měl by také vybitou baterii a přehřáté pneumatiky.
Rozhodnutí sáhnout po použité sadě na závěr Q1 Stella obhajoval. „Dnes se trať rychle zlepšovala, takže s výjimkou pár jezdců první kolo nikomu nestačilo. Použité pneumatiky byly dobré. Oscar zajel 1:43,0 a Lando měl stejné tempo. Oscarův čas stačil na třetí místo na konci Q1. Použité pneumatiky byly dostatečně dobré. Dokonce i v Q3 jsme viděli, že Oscar se na nich dostal na třetí příčku.“
„Lando se ocitl v nesprávný čas na úseku, na kterém byla žlutá vlajka, která ve skutečnosti nebyla nutná,“ doplnil.