logo F1zpravy.czF1online.sk

Binotto připravuje fanoušky na to, že Audi nemusí být okamžitě konkurenceschopné

Mattia Binotto
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala7. 9. 2024

Motorová oddělení mají na přípravu svých pohonných jednotek poslední jeden a půl roku. Naplno zabírají také v Audi, které postaví svůj vlastní tovární tým. Jeho vedení se však nebije do prsou a nehlásí, že hned od roku 2026 bude útočit na titul. S očekáváními je o poznání opatrnější.

Audi připravuje svou vůbec první pohonnou jednotku ve Formuli 1. V jistém smyslu to bude mít o něco jednodušší než výrobci před rokem 2014, protože komplikovaná jednotka MGU-H byla zrušena, ale na druhé straně má s ostatními komponenty mnohem méně zkušeností než Mercedes, Honda a Ferrari.

„Jedním z našich cílů je vyhrát nejen po stránce šasi, ale také jako výrobce šasi i pohonné jednotky,“ vysvětluje Mattia Binotto, který se před pár týdny stal technickým a provozním ředitelem projektu. „Víme, že před námi je úkol obrovských rozměrů.“

Moderní éra přísavného efektu Sauberu vůbec nevyšla. Audi si proto bude muset posvítit na to, zda technické oddělení šasi a aerodynamiky funguje přesně tak, jak má, a dokáže být konkurenceschopné. Binotto to už nastínil na své tiskové konferenci: Audi si nemůže dovolit přehlížet současné problémy švýcarské stáje.

Binotto od svého příchodu pravidelně navštěvuje také motorárnu v bavorském Neuburgu, kde jako zkušený odborník na pohonné jednotky ve Formuli 1 pomáhá nasměrovat vývoj a hodnotí: „Motor dobře postupuje, na dynamometrech běží fajn a už jsme dokončili i nějaké jízdy na dlouhé vzdálenosti.“

To však neznamená, že by v Audi byli přesvědčeni o své konkurenceschopnosti. V konečném důsledku o mnohém vypovídá i odchod Andrease Seidla a Olivera Hoffmana. „Je to o procesu učení. Vím, jak je náročné dát dohromady kompletní organizaci v F1. Není to jen o konstruování a vývoji, je za tím celý proces, který zahrnuje spolehlivost či management přímo na okruhu.“

Mercedes, Ferrari a Honda mají v tomto směru cennou výhodu. „Jsou to experti s fantastickými znalostmi z posledních pár let. I když se pravidla mění, tyto zkušenosti budou velmi cenné a užitečné.“

Špičková továrna v Neuburgu tento handicap Audi nedokáže smazat. Na začátku sezóny 2026 nemusí být německý tým tak konkurenceschopný, jak by si přál. „I když si myslím, že máme skvělou organizaci a továrnu, problém spočívá v tom, že se musíme nejprve dostat přes určitou křivku učení. Na začátku proto očekávám zpoždění,“ upozorňuje Binotto. „Jeden však nikdy neví. Abyste to zjistili, musíte se ocitnout na trati.“

Zkušenostem přímo na trati se nic nevyrovná, ani tisíce hodin testování na dynamometrech. Dokud Audi tyto zkušenosti nezíská, bude to mít jako úplný nováček v královně motorsportu velmi obtížné.

„Máme dobré lidi,“ ujišťuje čtyřiapadesátiletý rodák z Lausanne, který je vděčný za podporu Audi. „Je na nás, abychom se odvděčili za důvěru, kterou do nás vložili. Stále však máme před sebou více než jeden rok. Na testovacích stanovištích probíhá intenzivní program. Je naším úkolem co nejvíce zabrat a pokusit se být na začátku roku 2026 co nejkonkurenceschopnější.“

Související zprávy

Diskuze