logo F1zpravy.czF1online.sk

Ferrari bylo stejně rychlé jako my, tvrdí Stella

Lando Norris
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 9. 2024

Sezóna 2024 je rokem zvratů, překvapení a krásných příběhů. Jeden takový se zrodil také v Monze. Zahrnoval skvělý výkon Ferrari, provozní chyby McLarenu a další výkonnostní propad Red Bullu. Byl ale McLaren skutečně o tolik napřed, že měl vyhrát? Podle šéfa týmu nikoliv.

Kvantifikovat rychlost a formu Ferrari nebylo jednoduché. Nezapomínejme, že domácí tým se na Monzu speciálně připravuje a v této sezóně přivezl na toto podujatí i balík vylepšení. Rychlost Charlese Leclerca byla nepochybně skutečná a podle šéfa McLarenu se mohl rovnat monopostu MCL38.

„Pokud jde o dnešní závod, podle mě došlo k nedorozumění. Všichni si mysleli, že McLaren je s náskokem nejrychlejší,“ řekl po závodě Andrea Stella. „Myslím si, že Leclerc byl dnes stejně rychlý jako McLareny. V prvním stintu se udržel za Oscarem a když se dokážete udržet ve špinavém vzduchu za lídrem, obvykle to znamená, že jste přinejmenším stejně rychlí jako lídr.“

„Ve druhém stintu se ocitl za oběma McLareny a i v tomto případě se jich dokázal držet. Stejně tak se můžete podívat na tréninky a kvalifikaci. Myslím, že časy na kolo byly v podstatě srovnatelné,“ dodal Stella.

Pro McLaren to znamenalo, že tým musel odvést stoprocentní práci při strategických rozhodnutích a realizaci závodu. Hned dvakrát se však připravili o velmi výhodnou pozici na trati – poprvé po startu při souboji pilotů týmu, podruhé při druhé zastávce Oscara Piastriho. Ferrari nemělo co ztratit a McLaren se opět nechal dotlačit do nesprávných rozhodnutí.

„Myslím si, že Ferrari bylo tento víkend stejně konkurenceschopné jako my, což je pro nás v podstatě špatná zpráva, protože jsme nemohli lehce proplachtit do cíle. Museli jsme jim čelit a oni odvedli dobrou práci při využívání některých svých předností,“ konstatoval Stella.

„Zároveň je to však i dobrá zpráva, protože máme více aut, která mohou vzít body Red Bullu. My se musíme ujistit, že maximalizujeme potenciál našeho monopostu, i když Ferrari bude na některých okruzích představovat vážnou hrozbu,“ dodal šéf McLarenu.

Italský inženýr si nijak nezakrýval oči před skutečností, že jeho tým mohl vyhrát. Učinil však několik rozhodnutí, která se při zpětném pohledu ukázala jako nesprávná. Nechal se například vyprovokovat ke druhé zastávce v boxech s Oscarem Piastrim. Ale je to pravda? Když Leclerc nebyl dostatečně blízko, aby zkusil undercut, proč si McLaren raději nepodržel nesmírně výhodnou pozici na trati?

„Kdybychom se nenechali znepokojit drobením pneumatik a jednoduše reagovali na Leclerca, tak Oscar podle mě mohl vyhrát,“ přiznal Stella. „Problém je při pohledu na srovnání práce s předními pneumatikami jednotlivých týmů. Náš monopost zvykne být velmi dobrý se zadními gumami. To nás trochu znervóznilo, zejména po Landově přebrzdění, což je pro nás příznak opotřebení pneumatik.“

„Při zpětném pohledu si myslím, že pneumatiky Leclerca nedegradovaly dostatečně na to, aby nám umožnily zvítězit se strategií dvou zastávek v boxech. Propásli jsme to o pár kol, ale pár kol je mnoho,“ pokračoval šéf McLarenu.

„Zůstává tedy sporné, zda jsme mohli vyhrát, nebo ne. Zdá se, že v pneumatikách byl potenciál, který jsme mohli předvídat. Pravděpodobně všichni vstupovali do závodu s pochybnostmi. Kromě toho, když jste na třetím místě, snáze vyzkoušíte jednu zastávku, než když vedete závod,“ dodal Stella.

Související zprávy

Diskuze