logo F1zpravy.czF1online.sk

Leclercův nedělní zázrak v Monze: Vyhráli jsme i bez nejlepšího auta

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala1. 9. 2024

Pokud se z Monzy ještě nestalo poutní místo, po dnešku jím rozhodně bude. Tisíce tifosi viděli v chrámu rychlosti hotový zázrak. Charlesi Leclercovi se podařilo vybojovat jedinečné vítězství i přesto, že papírové předpoklady Scuderii nedávaly velké šance.

Pro Ferrari měla Velká cena Itálie obrovský význam. Kromě toho, že je to domácí závod stáje, Scuderia s napětím očekávala, v jaké formě se ukáže s novým balíčkem. Nakonec to dopadlo nad všechna očekávání a Leclerc získal druhé nejcennější vítězství v letošním roce. To první zaknihoval v Monaku.

V roli favorita se představil McLaren, ale Charles Leclerc se zaskvěl vynikající jízdou a boxová zídka zase výbornou strategií, na kterou byli ve Wokingu příliš krátcí. „Opět to bylo obrovské překvapení. McLaren byl na papíře rychlejší, ale podařilo se nám dostat je pod tlak a dotlačit je k tomu, aby udělali strategickou chybu,“ řekl vítěz závodu.

Obrovskou pochvalu si zaslouží celý tým od inženýrů v továrně po mechaniky, ale zejména stratégové. „Tým to zahrál velmi dobře. Celkově jsme odvedli skvělou práci. Všechno jsme udělali perfektně, i když si nemyslím, že bychom dnes měli nejrychlejší auto.“

Není umění vyhrát s nejlepším autem, ale porazit soupeře, který má navrch. Ferrari je o to spokojenější, že bylo pod obrovským tlakem veřejnosti. „Jsem velmi šťastný, byl to výjimečný týden z pozice pilota Ferrari. Itálie je tak vyčerpávající, protože od pondělí až do neděle máte spoustu povinností, věnuje se vám velká pozornost a celý tým to dostává pod tlak. Už v roce 2019 to bylo něco speciálního, dnes je to stejně výjimečné. Cítím se skvěle.“

Leclerc začal věřit ve vítězství, když zastavili oba McLareny

Týmy už v pátek věděly o tom, že drolení pneumatik bude představovat hrozbu. Lando Norris před závodem prohlásil, že cítí i menší nervozitu, protože netuší, jak se budou chovat pneumatiky. Opatrný přístup znamenal dvouzastávkovou strategii.

Ve Ferrari si věřili, že to zvládnou bez dvou pitstopů. „Před závodem to byla naše preferovaná volba. Když jsme však v úvodu závodu spatřili tempo Red Bullu, všichni začali trochu pochybovat. Tvrdá směs se začala drolit, a tak v týmu říkali, že tvrdá směs možná nebude až tak dobrá a lepší by byly dvě zastávky.“

„Když jsem ji však nasadil, měl jsem docela dobrý pocit. Chtěl jsem jen dostat Landa pod tlak,“ pokračoval Leclerc. To se mu dařilo i na dálku. Norris udělal chybu a aby ve druhé šikaně neprobrzdil pneumatiky, vyjel mimo trať. Při tomto manévru ztratil přibližně dvě sekundy.

Následně přezul. McLaren se zřejmě bál undercutu. „Zastavil přede mnou, a když byl pryč, podařilo se mi najít přilnavost na přední nápravě. Věděl jsem, že mi to pomáhá udržet pneumatiky při životě. Pak zastavil Oscar a v tu chvíli se moje auto výrazně zlepšilo. S autem jsem dokázal najít takovou rotaci, jakou jsem chtěl. Od toho momentu jsem věděl, že vítězství je ve hře.“

Leclerc nakonec dostal ještě jednu zajímavou otázku: Na pohled se zdálo, že mu pomohly samotné McLareny, které si skočily do vlasů krátce po startu. On se ocitl mezi nimi, a tak to papájoví nemohli rozehrát podle scénáře, který předpověděl George Russell: Druhý pilot měl podle něj brzdit pole, aby si ten v čele vypracoval náskok.

Leclerc si myslí, že by zvládl závod na jeden pitstop a vyhrál, i kdyby se nedostal před Norrise. „Myslím si, že ano, protože bych se dokázal držet Landa. Nemyslím si, že to mělo tak velký vliv, protože v prvním stintu jsme jezdili pohromadě. Nevím však, co by se stalo. Naštěstí jsem byl před ním už v páté zatáčce, což bylo fajn.“

Související zprávy

Diskuze