Podle Verstappena se Red Bull RB20 změnil: Něčím jsme zhoršili jeho ovladatelnost
Red Bull má před sebou rušné dny, během kterých bude muset podrobit hloubkové analýze celý víkend v Zandvoortu. Podle Maxe Verstappena bude třeba identifikovat, co v rámci vývoje zhoršilo chování monopostu natolik, že dnes technické oddělení netuší, jak to vyřešit.
Kdybyste někomu po prvních velkých cenách řekli, že po letní pauze nebude mít Red Bull jistý konstruktérský titul a někdo ze soupeřů bude byť jen vzdáleně pomýšlet na ten jezdecký, zřejmě by se vám vysmál. Poměr sil ve startovním poli se však změnil nevídaným způsobem. Lando Norris v Zandvoortu jezdil jako ve vlastní lize; červené býky už totiž netrápí jen nerovnosti a hrboly jako v Monaku, ale také nedostatek celkové rychlosti.
Jedním z hlavních důvodů je však vyvážení monopostu. Verstappen si stěžoval na jeho nedotáčivost, se kterou pilot nedokáže téměř nic dělat. Pokud je auto rychlé, ale přetáčivé, Holanďan ho díky svému nespornému talentu dokáže udržet pod kontrolou, ale při nedotáčivém autě jen čeká, čeká a čeká, až konečně zatočí.
Podle Maxe Verstappena to s monopostem jde od deseti k pěti. Má totiž v sobě špatný gen, který se tam postupně dostal. „Na prvních závodech to tam nebylo, ale na autě je něco, co zhoršilo jeho ovladatelnost. V této chvíli je těžké ukázat, odkud to pramení, ale zhoršuje to naši rychlost na jedno kolo, ale i v dlouhých stintoch.“
„Během víkendu nás stále omezovalo totéž. V podstatě od prvního tréninku až do závodu jsem měl stejný balanc,“ vysvětluje obhájce titulu. „Těžko se nám to řeší. Zdá se, jako bychom byli příliš pomalí, ale zároveň máme i dost špatnou degradaci. Je to zvláštní, protože v posledních letech jsme v tomto směru na tom byli dobře.“
Verstappen v Zandvoortu jezdil s monackým, a tedy největším zadním křídlem, jaké má Red Bull k dispozici. Rudí býci se pokusili porazit Landa Norrise tím, že budou lépe pracovat s pneumatikami. Velké zadní křídlo jim v tom mělo pomoci, ale nakonec byla degradace nižší, než se očekávalo. Verstappen tak díky nižšímu opotřebení mnoho nezískal, ale přišel o rychlost na rovinkách.
Formulový analytik Mark Hughes ve své závodní analýze navíc podotýká, že Nizozemec jezdil se starou podlahou z úvodu sezóny. Podle jeho informací byl jen kvůli této podlaze o 0,2 sekundy na kolo pomalejší než Sergio Pérez, ale reálný deficit měl být ještě větší, protože jeho monopost nebyl ideálně nastaven. Nesprávně vyvážené auto bylo už na první pohled nedotáčivé.
„V poslední době se s autem něco pokazilo. Potřebujeme to pochopit, potřebujeme to rychle vylepšit. Monopost má takový balanc, jako by přední část ani nebyla spojena se zadní,“ povzdechl si Verstappen.
V Red Bullu věřili, že pokud by využili potenciálně slabý start Landa Norrise a dostali se před něj už v prvním kole, mohli by závod vyhrát. Krutě se však mýlili. Verstappen konstatoval, že byl v podstatě bezmocný, a i proto při souboji s Norrisem nekladl odpor.
„Jel jsem si svůj závod, staral jsem se o pneumatiky, dělal jsem, co jsem mohl. Od jistého bodu však auto vůbec nezatáčelo a nereagovalo. Lando se tehdy poprvé dost přiblížil, ale jak sám řekl, ještě nebyl dost blízko. V dalším kole jsem už nic nezmohl. Jakmile mě předjel, koncentroval jsem se na vlastní závod a pokusil se to dovézt na druhém místě,“ uvedl šestadvacetiletý závodník.
Red Bull nyní bude muset porovnat víkendová data Maxe Verstappena a Sergia Péreze. Holanďan by měl v Monze opět přidat o zmíněné dvě desetiny za předpokladu, že se vrátí k nové podlaze, ale ani to by v neděli nestačilo na Landa Norrise. A to je problém.