Magnussenovy jezdecké standardy jsou opět pod palbou: Je to neskutečný týmový hráč
Kevin Magnussen už ví, že navzdory jeho dokonalé týmové práci s ním Haas pro příští sezónu nepočítá. Dánský závodník přesto riskuje svou licenci ve snaze pomoci týmovému kolegovi Nicovi Hülkenbergovi. Haas v Nizozemsku opět použil Magnussena jako „kulometčíka“, což si znovu vysloužilo kritiku ostatních jezdců, ale FIA opět nezasáhla.
Magnussen startoval do závodu z boxů, nasadil tvrdé pneumatiky a v úvodních kolech při souboji na konci pole na chvíli vyjel z trati. Haas se tehdy – nebo možná už před závodem – rozhodl opět využít ho trochu pochybným způsobem. Dánský závodník zůstal na trati co nejdéle a když se na něj dotáhli piloti, kteří už měli první pit stop za sebou, měl je zdržet co nejdéle.
Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg totiž bojoval na hraně bodované desítky a jeho soupeři byli Alex Albon, Pierre Gasly, Fernando Alonso a Lance Stroll, kteří se brzy seřadili za zadním křídlem dánského závodníka. Ten věděl, že na starých tvrdých pneumatikách nemá šanci, a tak alespoň v předchozím kole jel na půl plynu a v technické pasáži se je snažil co nejvíce zdržet.
Při pohledu na palubní záběry je jasné, že Magnussen se snažil získat co nejvíce času, některé části okruhu projížděl doslova na půl plynu a zpomaloval dokonce i v závěrečné klopené zatáčce. Alex Albon označil jeho počínání za „nebezpečné“, ale ani to nepřesvědčilo FIA, aby si na celou záležitost posvítila a zvážila udělení dalších trestných bodů na Kevinovu licenci.
„Bylo to trochu jako v Džiddě, kde hrál týmovou hru,“ řekl Albon. „Kevin je neskutečný týmový hráč a za to mu chci udělit plný kredit, ale nemyslím si, že je to pořádně kontrolováno a v podstatě využívá šedou zónu v pravidlech. Pracuje na hranici toho, co je považováno za zdržování pilotů za sebou.“
„V tomto případě to bylo podle mě dost na hraně. Udělal to i v některých velmi rychlých zatáčkách, například v sedmé, osmé nebo poslední, v podstatě brzdil uprostřed zatáčky. Představte si, že zatáčíte s plynem na podlaze a najednou musíte dupnout na brzdy, abyste se mu vyhnuli. Myslím si, že to už je trochu za hranou, ale jde o šedou zónu v pravidlech,“ konstatoval Albon.
FIA nám celou dobu tvrdí, že důsledky nelze brát v úvahu při posuzování incidentů. Historie nás však už mnohokrát přesvědčila, že opak je pravdou. Podívejte se na letošní závod v Austrálii a obranu Fernanda Alonsa před Georgem Russellem. Španěl tehdy dostal exemplární trest, ale dostal by ho, kdyby pilot Mercedesu nevletěl do bariéry a vzápětí se neodrazil zpět na trať?
Stejně tak to platí v tomto případě. Kdyby Albon v závěrečné klopené zatáčce zezadu vletěl do Magnussena, přistál by v plotě a z vraku by ho museli vystřihovat, Kevin by nepochybně dostal onen pověstný poslední trestný bod na licenci a minimálně v Monze by nezávodil. To se však nestalo, a FIA necítila potřebu incident ani jen prošetřovat, natož trestat.
„Součástí problému podle mě je, že se to nekontroluje tak často,“ pokračoval Albon. „V Monaku jsem zažil něco podobného s Júkim. Stěžoval jsem si, ale podle FIA to bylo v pořádku. Problém však je, že jednoho dne dojde ke srážce.“
„Týmy ve středu pole bojují v podstatě jen o bod – deváté a desáté místo je pro nás velmi cenné. Je to normální. Dnes to dělají všechny týmy. Jeden jezdec se musí obětovat. Tak to prostě je a takové jsou dnešní závody. Kdyby se změnil bodový systém a bojovali bychom o něco víc, nemyslím si, že by k tomu docházelo, ale taková jsou prostě pravidla hry,“ připustil Albon.
Ohradil se i Gasly
Ke svému kolegovi se připojil i Pierre Gasly. I on byl jedním z těch, kteří se na cílové rovince přehnali kolem Magnussena. Jelikož pilot Haasu ubral v závěrečné zatáčce, logicky ho všichni snadno předjeli. Vypadalo to trochu bizarně, ale ve skutečnosti to bylo potenciálně nebezpečné.
„Ještě jsem neviděl nikoho, kdo by ubral plyn ve čtrnácté zatáčce nebo by ve dvanácté podřazoval na jedničku,“ prohlásil rozzlobený Gasly. „Tuším, že Alex se k němu dostal velmi blízko. Ve dvanácté zatáčce dokonce přebrzdil, když Magnussen podřazoval v místě, kde se jede téměř na plný plyn.“
„Ve čtrnácté zatáčce jsem otevřel DRS a najednou… nechápu, co tam prováděl na vnitřní straně. Jasně, dělal to pro Nica. Nakonec jsem se dokázal dostat na čelo této bojující skupiny, ale řekl bych, že moje tepová frekvence byla v tom okamžiku dost vysoká. Jsem však rád, že jsem z toho vyšel nejlépe,“ dodal francouzský závodník.