logo F1zpravy.czF1online.sk

Marko bije na poplach: Oba tituly jsou v ohrožení

Lando Norris a Max Verstappen
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 8. 2024

Red Bull už v této sezóně musel překousnout nejednu porážku. Navzdory druhému místu však zřejmě žádná nebyla tak krutá jako ta v Nizozemsku. Lando Norris s přehledem převálcoval Maxe Verstappena a pokud bude McLaren pokračovat tímto tempem, podle Helmuta Marka je mistrovské šampaňské v ohrožení.

Sergia Péreze rychlost McLarenu vyděsila, Max Verstappen zase neví, jak může Red Bull zlepšit aktuální situaci, a Helmut Marko zůstal zděšen nad ztrátou svého týmu v Zandvoortu. Rakušan přitom přiznal, že když jeho jezdec na startu předjel Norrise, na boxové zdi Red Bullu byli nadšení. Rychle však pochopili, že i když se v Nizozemsku těžko předjíždí, tempu monopostu MCL38 nemohou konkurovat.

V rozhovoru pro Autosport po nizozemském závodě označil Marko výsledek svého týmu za „alarmující“ a naznačil, že McLaren ještě má určitou výkonnostní rezervu. „Podívejte se na Landovo nejrychlejší kolo. V úplném závěru a bez pomoci DRS zajel 1:13.8s,“ prohlásil Rakušan.

„Jak řekl Max ještě před letní přestávkou, tým musí pracovat tvrději a musí přijít se zlepšením, protože tímto tempem je šampionát v ohrožení,“ prohlásil Marko, kterého se následně zeptali, který šampionát měl na mysli: „Oba, oba, oba,“ odpověděl rodák z Grazu.

Red Bull si závod představoval zcela jinak

Helmut také potvrdil, že Red Bull si nedělní závod představoval zcela odlišně. Když Verstappen předjel na startu Landa Norrise a Oscar Piastri neměl žádné zázračné tempo, na boxové zdi si mysleli, že jsou ve hře o plných 25 bodů. Další průběh jim však ukázal, že se krutě přepočítali.

„Mysleli jsme si, že když se na startu dostane dopředu, tak můžeme vyhrát závod,“ přiznal Marko. „Bylo však zvláštní sledovat, jak měl Piastri téměř stejnou rychlost jako Lando, ale když zůstal zaseknutý za Leclercem, najednou bylo po všem. Naproti tomu, když Lando dojel Maxe, okamžitě ho předjel. Nevím, v čem spočíval rozdíl a proč se to stalo.“

„Nejdůležitější však bylo, že jsme trpěli mnohem horší degradací pneumatik než McLaren a nedalo se s tím nic udělat. Možná jsme se také spletli při volbě nastavení. Max měl větší křídlo než Checo, a řekl bych, že ten byl ve druhém stintu rychlejší. Možná tedy bylo i toto nesprávné rozhodnutí,“ přiznal Marko.

Nezapomínejme však, že McLaren přivezl do Nizozemska velký balík vylepšení. Hlavní designér stáje Rob Marshall před víkendem přiznal, že předchozí upgrade (tým ho přivezl do Miami) přinesl jeho týmu větší zisky, než inženýři očekávali. Zdá se, že s nizozemským balíkem udělal McLaren další nemalý krok vpřed a nyní už Red Bull skutečně musí reagovat.

„Máme spoustu nápadů a různých směrů,“ řekl Marko o vývoji svého týmu. „V létě jsme nemohli pracovat, ale teď už opravdu musíme něco udělat. Musíme autu lépe porozumět, musíme jej lépe vyvážit a s tím se zvýší i sebedůvěra pilotů a zlepší degradace pneumatik. Jde to ruku v ruce.“

„Vylepšení však musí přinést zlepšení, nejen teoretické, ale také zlepšení časů na kolo. Je očividné, že McLaren postupuje s nasazením vylepšení a to je mezi námi ten největší rozdíl. I my jsme nasadili upgrady, ale z pohledu času na kolo to nepřineslo takové zlepšení jako na našich simulacích,“ přiznal poradce Red Bullu.

Související zprávy

Diskuze