logo F1zpravy.czF1online.sk

Vrátí se starý koncept? Z auta se stala mrcha, kterou dokáže zkrotit jen Max, říká Marko

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 8. 2024

Sezóna Red Bullu zažila v průběhu roku 2024 nevídaný obrat. Vlastně je ještě předčasné říkat, že tento obrat je dokonán. Tým ztratil, ale ještě zdaleka není konec. Negativní trend mohou inženýři zvrátit a podle poradce Red Bullu Helmuta Marka se to podaří, když najdou způsob, jak opět rozšířit pracovní okno monopostu RB20.

Red Bull se dostává pod stále větší tlak konkurence. McLaren snížil více než stobodovou ztrátu a momentálně je už „jen“ 42 bodů pozadu, Ferrari ztrácí 63 bodů, Max Verstappen nevyhrál čtyři velké ceny a Sergio Pérez zaznamenal v posledních osmi závodech jen 28 bodů. Od Velké ceny Miami se McLaren MCL38 ukazuje jako nejuniverzálnější a nejvyváženější monopost, Mercedes zažil průlom na Velké ceně Kanady a Red Bull po letní přestávce očekává také rychlý návrat Ferrari.

„Jsme lepší, než naše poslední výsledky ukazují,“ řekl odhodlaně poradce Red Bullu Helmut Marko v rozhovoru pro Auto Motor und Sport. „Nebýt nevydařené zastávky v Rakousku, kolize s Hamiltonem v Maďarsku a penalizace ve Spa, Max by byl v lepší pozici.“

Red Bull však musí reagovat na tento vývoj, a proto na Velké ceně Maďarska představil balík vylepšení určený pro okruhy s vysokými požadavky na přítlak, který se svými prvky nápadně podobal loňskému monopostu. Lídr šampionátu může mluvit o štěstí, že jeho pronásledovatelé si v posledních dvou měsících kradli body navzájem, což dost pomohlo Maxi Verstappenovi udržet soupeře od těla.

„Na začátku sezóny jsme měli tak dobře vyvážené auto jako nyní McLaren. Zvládalo všechny okruhy a všechny možné podmínky. Po cestě jsme však někde špatně odbočili. Z auta se stala mrcha, kterou dokáže zkrotit jen Max,“ prohlásil Marko.

„Po nasazení vylepšení se auto stávalo stále méně předvídatelným. Dnes se mnohem obtížněji dolaďuje a mnohem obtížněji se hledá správné vyvážení,“ dodal poradce Red Bullu. Jeho slova před časem potvrdil i Christian Horner, podle něhož „se zmenšilo okno, ve kterém auto funguje“.

Vrátí se Red Bull ke starému konceptu?

Otázkou je, co s tím inženýři Red Bullu chtějí dělat. Objevilo se několik signálů, že by mohli alespoň částečně opustit vytyčenou cestu. Loňský monopost byl nesmírně dominantní a tým se v této sezóně rozhodl vydat diametrálně odlišným směrem. Sám technický ředitel Pierre Waché přiznal, že v některých oblastech auto nenaplnilo očekávání. Kromě toho si pohrával s myšlenkou návratu ke starému konceptu.

Tato možnost se vlastně už začala materializovat, když si více odborníků všimlo, že balíček vylepšení pro Maďarsko připomínal některými prvky loňské auto. „Inženýři Red Bullu budou reagovat na rozmary RB20. Od Monzy začne nasazování výsledků vývojového programu a použijí se některé prvky staré specifikace monopostu, případně dojde ke spojení nových a starých dílů,“ uvedl magazín Auto Motor und Sport.

„Pokud bude auto opět předvídatelnější, Pérez najde ztracenou sebedůvěru,“ doufá Marko. Pokud Red Bull věří v obhajobu titulu v Poháru konstruktérů, změny musí fungovat a přinést více bodů od obou pilotů.

„Proto Red Bull nevyměnil Mexičana. V týmu doufají, že jejich problémové dítě bude opět podávat dobré výkony, když získá ztracenou sebedůvěru v autě,“ uvedl AMuS.

Související zprávy

Diskuze