logo F1zpravy.czF1online.sk

Komacu: Tipovat nám osmé místo by bylo projevem hlouposti nebo arogance

Ajao Komacu
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala6. 8. 2024

Haasu se v této sezóně daří pravidelně útočit na bodovanou desítku. Je to menší překvapení poté, co šéf týmu Ajao Komacu před startem sezóny prohlásil, že americký tým bude na úplném chvostu startovního pole. Bylo vůbec toto tvrzení upřímné, nebo šlo jen o pokus odvrátit pozornost a zmírnit tlak? Komacu prý neměl žádné pokoutní úmysly.

Tým pod vedením Günthera Steinera se v roce 2023 ocitl v problémech. Prakticky celý rok nic nevyvíjel, trápil se s degradací zadních pneumatik a když už do Austinu přinesl balík vylepšení, nejen že si jím nepomohl, ale dokonce ve srovnání s přímými soupeři ztratil.

Steiner tak přes zimu přišel o hlavu. Podle Ajaa Komaca nic nenasvědčovalo tomu, že by měl být rok 2024 tak povedený. V Poháru konstruktérů je Haas daleko před Alpinem, Williamsem a Sauberem a pravidelně sbírá body. Na kontě jich má 27, přičemž nesmíme zapomenout na dalších pět jedenáctých míst.

Bývalý šéf Haasu Günther Steiner si na červencovém EisKingu v Bratislavě „přihřál polívčičku“, když na margo dobrých výkonů Haasu poznamenal: „Nechci si připisovat zásluhy, ale současné auto bylo vyvíjeno ještě během loňského roku. Tehdy jsme pochopili, že loňský monopost už nemáme kam posunout, a zaměřili jsme se na něco jiného.“

Dnes se to takhle lehce říká, ale před startem sezóny, kdy Ajao Komacu převzal otěže, to prý tak dobře nevypadalo. „Pravdupodobně jsem věděl, o kolik jsme se zlepšili během zimy. Víte, jak jsme malý tým a jak pozdě jsme začínali, kolik času jsme promrhali s vylepšením pro Austin. Proto jsem musel předpokládat, že lidé s alespoň třikrát takovými zdroji jako my odvedou alespoň stejně dobrou práci jako my, protože nejsou hloupí, no ne?“

„Takže jsem musel počítat s tím, že ostatní nebudou mít deset kilo nadváhu a že celkem nezkazí svoji koncepci. Na to se nemůžete spoléhat, o své výsledky se musíte postarat vy sami,“ vysvětluje japonský inženýr.

Vzestup Haasu není jen zásluhou lidí v továrně, ale do velké míry i konkurence. Alpine a Williams bojují nejen s nadváhou monopostu a Sauber je po změně koncepce auta totálně ztracen. V Kannapolisu tak mohou mluvit o štěstí.

„Je to docela jednoduché. Máme 300 lidí. Druhý nejmenší tým jich má asi třikrát tolik,“ vypočítal Komacu. „Začali jsme uvažovat: Když jsme promarnili tolik času [austinským vylepšením], jak se vlastně zlepšíme? Kdybych v Bahrajnu vyrazil ze dveří a prohlásil, že budeme na osmém místě, tak bych byl buď hloupý, nebo arogantní. Jedno z toho.“

„Naštěstí pro nás někteří lidé to pokašlali, ale na to nemůžeme spoléhat. Když se pouštíte do nějakého byznysu, vlastně, když děláte cokoliv, tak nesmíte čekat na chyby ostatních. Jste strůjcem vlastního štěstí a o to se snažím,“ uzavřel.

Související zprávy

Diskuze