Wheatley a Binotto vytvoří nové „duální vedení“ týmu Audi
Audi si v létě 2024 prošlo zásadními strukturálními změnami. Předseda představenstva automobilky Gernot Döllner se rychle vypořádal s egem bývalých šéfů Andrease Seidla a Olivera Hoffmanna a ještě rychleji jmenoval nové vedení. To utvoří dva mimořádně zkušení muži Mattia Binotto a Jonathan Wheatley.
Zdá se, že oznámení odchodu sportovního ředitele Red Bullu nebylo nijak koordinováno s jeho novým zaměstnavatelem, což se stává, když se strany nerozcházejí v nejlepším. Stáj z Milton Keynes vydala ve čtvrtek krátce po druhé hodině stručné tiskové stanovisko s kratičkým poděkováním Christiana Hornera a bez vyjádření samotného Wheatleyho.
Po asi tříhodinovém čekání se konečně ozvalo i Audi, potvrdilo avizované novinky a přidalo také prohlášení Wheatleyho, ale už bez oficiální fotografie nového muže, což naznačuje, že tiskové stanovisko vznikalo ve spěchu. Avšak jak se říká, lepší pozdě než nikdy.
„Mattia Binotto a Jonathan Wheatley společně vytvoří nové vedení týmu Sauber,“ píše se v oficiálním stanovisku Audi. „Na svých nových pozicích budou oba přímo podřízeni Gernotovi Döllnerovi jako předsedovi představenstva společnosti Sauber Motorsport AG. Společně budou nést zodpovědnost za úspěch závodního týmu. Existuje jasné rozdělení povinností a pravomoci byly individuálně definovány.“
Audi tím chtělo dát jasně najevo, že problémy se Seidlem a Hoffmannem, jejichž funkce se navzájem překrývaly a vedly ke konfliktům, se už nebudou opakovat. Automobilka však nezvolila nejlepší jazyk, když uvedla, že „dvojí vedení je součástí změny struktury řízení budoucího továrního týmu v kontextu úplného převzetí všech akcií skupiny Sauber“, což poněkud svádí k pocitu, že tým má dva šéfy, přestože nemá.
Pro úplnost uvedeme, a zopakovalo to i Audi, že Binotto je provozním a technickým ředitelem zodpovědným za řízení společnosti Sauber Motorsport AG v továrně v Hinwilu a technický vývoj monopostů; Wheatley ho – prý „nejpozději do července 2025“ – doplní a bude odpovídat za „řízení týmu během soutěžních víkendů a zastupování Audi v záležitostech Formule 1“.
Automobilka zároveň uvedla, že tímto je řídící struktura stáje v podstatě hotová. „Jmenováním Jonathana a Mattii jsme udělali rozhodující krok k našemu vstupu do Formule 1,“ prohlásil Gernot Döllner. „Jsem přesvědčen, že Audi získalo dva nesmírně kompetentní lidi. Jejich zkušenosti a schopnosti nám pomohou rychle se prosadit v náročném konkurenčním světě Formule 1.“
Díky Audi se konečně mohl vyjádřit i Wheatley, jehož slova v tiskovém stanovisku Red Bullu chyběla. „Jsem nesmírně hrdý, že jsem byl součástí cesty Red Bull Racing během posledních osmnácti let a odcházím s mnoha příjemnými vzpomínkami. Dostal jsem však mimořádně vzrušující příležitost se podílet na vstupu Audi do F1 jako šéf továrního týmu. Těším se na novou výzvu. Jsem také rád, že budu spolupracovat s Mattiou, kterého znám už mnoho let a je tím správným člověkem pro další práci na tomto vzrušujícím projektu,“ uvedl Wheatley pro Audi.
V krátkosti se vyjádřil i Binotto, který tímto poznal jméno svého nejbližšího spolupracovníka. Shodou okolností přišly tyto novinky přesně v den, kdy švýcarský rodák nastoupil do nového zaměstnání jako provozní a technický ředitel Sauberu.
„Jonathana znám už mnoho let a hodnotím ho vysoko jako zkušeného a zaníceného odborníka na motoristický sport. Rok 2026 není daleko a já se těším, že spolu s Jonathanem vytvoříme nový závodní tým Audi a dovedeme jej k úspěchu,“ uvedl Binotto.