logo F1zpravy.czF1online.sk

Stella o Russellově strategii: To chtělo odvahu

George Russell
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala29. 7. 2024

Před Velkou cenou Belgie nikdo, včetně Pirelli, nečekal, že nejrychlejší bude nakonec jednozastávková strategie, pro kterou se rozhodl George Russell. Ostatní týmy nyní mohou analyzovat, proč nepřišly na stejně geniální tah. Možná jim však chyběla odvaha, jak naznačil Andrea Stella.

George Russell odjel na tvrdých pneumatikách 34 kol, což představovalo nejdelší stint ze všech. Konkurovali mu jen Lance Stroll (32 kol) a Fernando Alonso (31 kol). Zatímco Aston Martin si hmotnost monopostu vypočítal správně, v Mercedesu s tím měli problém a nakonec přišla diskvalifikace. To však nic nemění na faktu, že strategie byla ukázková.

Potvrdil to i průběh závodu Landa Norrise. Britský jezdec nejprve natáhl první stint, protože stratégům McLarenu bylo jasné, že před undercutem Maxe Verstappena se už neubrání. Trochu nečekaná však byla Norrisova zastávka ve 29. kole, tedy jen o jedno kolo po Verstappenovi. McLaren si tímto krokem zcela smazal čtyřkolovou výhodu gum, kterou si vypracoval pozdějším pitstopem.

Pokud nakonec George Russell dokázal dojet do cíle na tvrdé směsi, Landu Norrisovi by se to mělo podařit také. Ve druhém stintu měl totiž obuté o pět kol čerstvější pneumatiky. McLaren však nebyl tak sebevědomý.

Lando Norris se po poslední zastávce držel za Maxem Verstappenem. Oba se však na George Russella dotahovali jen pozvolna.

„Míra opotřebování pneumatik byla nižší, než se očekávalo, a předjíždění zase bylo náročnější. Proto se dostala do hry jednozastávková strategie,“ říká šéf McLarenu Andrea Stella, který nad taktikou Mercedesu jen uznale pokýval hlavou.

„To chtělo kus odvahy,“ sňal klobouk. „Russell, který byl za Piastrim, měl asi méně co ztratit. Byl tedy lépe motivován to udělat a zafungovalo to. Mercedes s Russellem odvedli dobrou práci, že to takhle zvládli.“

Byl to ovšem dost překvapivý průběh. Teplota tratě se pohybovala na úrovni 43 °C, což je asi o deset stupňů více než v kvalifikaci v Maďarsku. Přesto se stříbrné šípy s pneumatikami vůbec netrápily a opotřebování bylo nižší. Takový paradox se dal jen stěží předvídat.

Norris nakonec už nikoho nepředběhl. Do cíle se dovezl za Maxem Verstappenem, se kterým doběhli Charlese Leclerce, ale poradit si s ním nedokázali. „Pro dva faktory, které jsem zmínil, bylo náročné získat zpět ztracené pozice,“ připomněl nižší degradaci a nesnadné předjíždění Stella. „I tak je to velmi pozitivní výsledek, další pódium pro McLaren a silný závěr první části sezóny.“

Oscar Piastri dorazil do cíle na třetím místě a ještě si o jednu příčku polepšil. Kdyby předjel Lewise Hamiltona, po diskvalifikaci by vyhrál. V McLarenu očekávali, že se mu podaří zaútočit alespoň na jeden z Mercedesů a souboj vyhrát.

„Čekali jsme, že Lewis by mohl předjet George a George by byl pak lehčí cíl. Navzdory starým gumám však odvedl skvělou práci, že se udržel v čele,“ pochválil Russella. „My jsme však s našimi jezdci spokojeni. Oscar dal do toho všechno a předvedl velmi útočný závod. Lando bohužel ztratil pozice na startu. Byla to větší ztráta, než jsme si mysleli po pár kolech.“

Související zprávy

Diskuze