logo F1zpravy.czF1online.sk

Stella: Později si možná vybereme týmovou jednotku

Lando Norris a Oscar Piastri
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala25. 7. 2024

McLaren se ani po Velké ceně Maďarska nehodlá změnit svůj přístup k týmové režii a upřednostňování jednoho jezdce před druhým. Šéf týmu Andrea Stella avizuje, že k určení týmové jednotky může dojít až v pozdější části sezóny v závislosti na tom, zda bude mít některý jeho jezdec šanci na zisk titulu.

Pro týmy je stále nejdůležitější konstruktérský šampionát, ve kterém to má McLaren rozehrané velmi dobře. Pokud budou Oscar Piastri a Lando Norris spolupracovat a Red Bull nevymění Sergia Péreze, tak papájoví mají poměrně velkou šanci tento titul získat.

V jezdeckém šampionátu má Lando Norris ztrátu 76 bodů, což je ekvivalentem tří závodních vítězství. Tuto ztrátu už nebude vůbec jednoduché dohnat, ale pokud by McLaren určil Landa Norrise za jasnou týmovou jednotku, šance by tím výrazně navýšil.

„S Oscarem a Landem máme štěstí, že nemusíme rozhodovat o tom, kdo bude týmovou jedničkou,“ potěšil se šéf týmu Andrea Stella. Piastri s Norrisem totiž umí spolupracovat a v konečném důsledku i propustit pozici, pokud tým o to jednoho z nich požádá. „Některým lidem včetně mě to zjednodušuje věci. Něco takového totiž frustruje celý tým, ničí ambice a náš styl závodění, který je hluboko v našich principech.“

„My závodíme férově a pokud jeden z našich dvou jezdců získá výsledek vlastním přičiněním, tak jej budeme chránit. Možná pokud na posledních pár závodech bude z hlediska šampionátu silný zájem ve prospěch jednoho nebo druhého, tak tuto politiku můžeme přehodnotit,“ avizuje italský manažer.

V každém případě Lando Norris právě přišel o sedm důležitých bodů. V souboji s Maxem Verstappenem je každý jeden velmi cenný. Pokud se budou piloti McLarenu navzájem brát o body, do konce sezóny se jich může nahromadit tolik, že rozhodnou o vítězi šampionátu.

Na druhé straně však týmová režie nebývá moc populární. Jako fanoušci chceme vidět čistokrevné závodění, nikoli divadelní představení s předem známým vítězem. Otázka, zda vsadit na týmovou režii, nemá správnou odpověď.

Stella věří, že tato politika rovnosti šancí jezdců motivuje k tomu, aby si pomáhali. „Očekávám, že jeden pilot přijde za mnou a řekne mi: Pokud budete potřebovat moji pomoc ve prospěch toho druhého, protože bojuje o šampionát, tak jsem k dispozici. Pokud dny, jakým byla neděle, manažujete takto férově, tak si pěstujete tyto principy. Může to médiím poskytnout možnost materiálu na spekulace, což je fér. Takové je závodění.“

„Upřímně jsem si však takové týdny jako divák a fanoušek užíval, i když jsem nebyl ve Formuli 1. Prosím vás však, uznejte, že co jsme udělali v neděli, bylo férové. Chci, aby si to uvědomil i celý McLaren a doufám, že i naši fanoušci,“ pokračoval šéf stáje.

Lando Norris však v konečném důsledku musel jen napravit chybu týmu. Nebyla to jeho vina, že McLaren ukvapeně povolal do boxů nejdříve jeho, ačkoli měl dostatek času to udělat ve správném pořadí, aniž by se vystavil hrozbě ze strany Lewise Hamiltona.

Kdyby byl na Norrisově místě Schumacher, Vettel nebo Hamilton, kdo ví, zda by příkaz týmu uposlechli. Jeho závodní inženýr však spoléhal i na to, co si „každou neděli ráno“ říkají na předzávodovém brífinku.

„Před každým závodem máme debatu s našimi jezdci. Diskutujeme o závodních principech, protože je velmi obtížné zmanažovat závody F1, pokud se bavíte jen o pravidlech jako ‚auto vpředu má přednost při pitstopu‘,“ vysvětluje Stella. „V tom případě riskujete, že se zaženete problémům do náruče. Oba jezdci by se zoufale snažili být po první zatáčce na čele, protože chtějí mít prioritu.“

Kromě toho v některých vypjatých situacích je třeba upřednostnit jezdce vzadu, pokud ho někdo ohrožuje brzkou zastávkou v boxech. „Bavíme se o principech a o závodění. Jedním principem je, že tým je na prvním místě. Pokud to v této věci zbabrete, nemůžete být součástí McLarenu.“

Související zprávy

Diskuze