Vasseur opět vidí sklenici jako poloplnou: Za rok jsme stáhli 45 sekund
Ferrari v průběhu sezóny 2024 nevídaným způsobem ztratilo formu. Od vítězství v Monaku se tým propadal a dalo by se říci, že až ztrapňoval. Maďarsko přineslo drobný závan optimismu – i když takový Charles Leclerc to rozhodně vnímal jinak – a šéf stáje Frédéric Vasseur se ho opět chytil.
Francouzský manažer velmi dobře ví, jak se věci mají. Když jste na vzestupu, celé Ferrari vás miluje, ale když se vám přestane dařit, okamžitě přijdou dotazy a všichni začnou zpochybňovat váš způsob vedení týmu. Jinak tomu není ani v tomto případě.
Zatímco piloti, a v posledním období obzvlášť Charles Leclerc, přicházejí s realistickými, nebo dokonce pesimistickými, prohlášeními na řešení současné situace, jejich šéf to vidí mnohem růžověji. „Bohužel, v letošním roce je situace odlišná. Náprava si vyžádá více času a nemyslím si, že v autě je něco, co nám pomůže vyřešit současné problémy. Je mi líto, že to říkám, ale na zlepšení si musíme počkat,“ řekl například Charles Leclerc, který byl svého času některými kritizován za přehnaně optimistická vyjádření.
V této disciplíně však byl nekorunovaným králem jeho bývalý šéf Mattia Binotto, který to nemyslel špatně, ale snad na každý optimistický komentář reagoval jeho tým zhoršenou formou. Ani na letošní Velké ceně Maďarska se Ferrari dvakrát nepředvedlo, i když mnozí očekávali horší výsledek než čtvrté místo se ztrátou dvacet vteřin na vítěze. Po šachovnicové vlajce viděl pohár jako poloplný i Fred Vasseur.
„V neděli jsme měli skvělé tempo,“ prohlásil Francouz. „Loni jsme skončili 65 vteřin za Red Bullem, letos jsme 20 vteřin za lídrem a Red Bull jsme porazili. Podle mě jsme tedy za posledních dvanáct měsíců odvedli slušnou práci.“
„Nyní to nestačí, ale McLaren byl jednoznačně rychlejší než my. Po celý víkend byli o dvě nebo tři desetiny před námi. Soustředíme se na další závod. Potřebujeme zlepšit naši výkonnost, ale jsme na správné cestě,“ dodal Vasseur.
Fredovo hodnocení by se dalo snadno zpochybnit. Lando Norris tři kola před koncem výrazně zpomalil a nechal se předjet Oscarem Piastrim. Reálně tak Ferrari ztratilo asi 26 vteřin, což jsou v průměru téměř čtyři desetiny na kolo. V kvalifikaci se přitom ztráta blížila k půl vteřině. Záleží však, zda se na sklenici díváte jako poloplnou, nebo poloprázdnou. Nezapomeňme přitom, že Hungaroring měl Ferrari papírově vyhovovat.
Máme zde však také protiargument. Ferrari totiž zariskovalo a svěřilo Leclercovi náročnou roli v závěrečném stintu, když musel odjet přes třicet kol na středně tvrdých pneumatikách. To rozhodně nebyla nejrychlejší cesta do cíle a Monačan zde určitě ztratil nějaký čas. „Očekávali jsme, že natáhneme prostřední stint. Když jsme však doběhli Hamiltona s Verstappenem, zůstali jsme za nimi zaseknutí,“ říká Vasseur.
„V tom okamžiku jsme se museli rozhodnout. Když zůstanete na trati na stejných pneumatikách jako kluk před vámi, tak ho nepředjedete. Musíte učinit nějaká agresivní rozhodnutí, ať už zůstat déle na trati jako my v prvním stintu a mít čerstvější gumy na konci, nebo se pokusit o undercut,“ vysvětlil Vasseur.
Je také sporné, do jaké míry se na tomto výsledku podílela trať a podmínky. Zdá se, že vedra monopostu SF-24 vyhovují, v pátek a v neděli měli piloti týmu dobrou formu, v zamračené kvalifikaci nebyli tak přesvědčiví. „Těžko říct,“ pokrčil rameny Fred.
„Je pravda, že v závodě jsme byli v lepší formě. Byli jsme lepší než v kvalifikaci a drželi jsme se Mercedesu a Red Bullu. Nevím, jestli bude horko i příští víkend, ale po letní přestávce nás čeká pár horkých závodů a to je pro nás lepší,“ dodal Vasseur.