logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA měla Verstappena naučit závodit přísnějšími rozhodnutími, míní Stella

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl30. 6. 2024

Andrea Stella je člověk, který před mikrofony téměř bez výjimky zachovává klid a dvakrát si promyslí, co vypustí z úst. Dnes si však šéf McLarenu nebral ubrousek před ústa a ostře konfrontoval jednání Maxe Verstappena.

Šéf britské stáje jednoznačně pojmenoval viníka kolize, která znamenala konec Landa Norrise v dnešním závodě, a především zmaření jeho šance na druhé kariérní vítězství. „Vidím to tak, že v celé světové populaci mají lidé jasno, kdo je za to zodpovědný. Tedy kromě jisté skupiny lidí (Red Bull, jeho fanoušci, Verstappen a jeho fanoušci),“ prohlásil Andrea Stella.

Max Verstappen v posledních dvou dominantních sezónách nečelil takovému tlaku, pod jakým je v poslední době od Landa Norrise. Ano, v úvodu roku 2022 bojoval s Ferrari, v této bitvě však kromě soubojů s Leclercem z úvodu sezóny spíše rozhodovaly různé problémy italské stáje.

Dnes je to o čisté rychlosti. Poslední podobnou bitvu zažil Nizozemec v sezóně 2021 s Lewisem Hamiltonem. A právě tam Stella vidí kořeny toho, co se dnes událo. Kritické situace totiž odhalují charaktery, a teď jsme znovu viděli ochutnávku, jaký je Max Verstappen ve své závodní podstatě, nebo chcete-li, v celé své „kráse“.

„Problém je, že když takové věci neřešíte poctivě, vrátí se zpět. A přesně to se dnes stalo. V minulosti jsme viděli souboje [Maxe] s Lewisem, které si zasloužily přísnější trest, a nebyly dostatečně řešeny. Dnes se tohle všechno vrátilo zpět,“ pokračoval italský inženýr.

Sezóna 2021 nabídla několik kontroverzí a kolize Maxe Verstappena a Lewise Hamiltona z Monzy, Džiddy, Imoly či Silverstone. Blízko k nehodě měla tato dvojice i v Brazílii, kde Hamilton musel vyjet mimo trať, aby se vyhnul kontaktu. Právě Holanďan byl ten, kdo prostě neuhýbal.

Ohýbej mě, mamko, pokud jsem já Janko. FIA jezdce měla ohýbat přísněji a naučit je tím správně závodit. „Takhle se zkrátka učíte závodit určitým způsobem, který můžeme považovat za správný a férový.“

Lando Norris vyčítal svému soupeři, že při brzdění měnil stopu podle toho, kterým směrem se on sám vydal při pokusu o předjetí. Komisaři v tomto případě mlčeli, až přišla zmíněná kolize.

„Před nehodou Max dvakrát změnil směr při brzdění. Bylo to naprosto evidentní. Musíme prosadit způsob, jakým závodit, protože všichni se chceme bavit a všichni si to chceme užít,“ pokračoval Stella.

Z McLarenu směřují na adresu Red Bullu tvrdá slova. „Máme velký respekt vůči Red Bullu i Maxovi. Oni však toto opravdu nepotřebují dělat. Toto je způsob, jak si pošramotit reputaci. Proč by to někdo chtěl dělat?“ položil si šéf britské stáje řečnickou otázku.

Až komické je, že Lando Norris obdržel těsně před kolizí pětisekundový časový trest za porušení traťových limitů. Měl totiž už černobílou vlajku, a ve třetí zatáčce se výjezdem mimo trať vyhnul potenciálnímu kontaktu s Verstappenem. Pokud by neuhnul, už tehdy by se oba piloti srazili. Komisaři, kteří byli slepí a hluší k minimálně pochybnému počínání Verstappena při bránění, v tomto případě naprosto nesmyslně trestali.

I proto je sporné, zda by si Lando přišel po vítězství i v případě, kdy by ke kontaktu nepřišlo a dostal se do čela. „I kdyby se Lando dostal na čelo, byl by to Max, kdo by se s velkým efektem DRS dostal do pozice, ve které by mohl útočit. Byli jsme ochuzeni o vzrušující vyvrcholení závodu, protože si nejsem jistý, že by se Lando utrhl. Mohli jsme vidět bitvu až do konce. Je škoda, že už nikdy nezjistíme, jaké by to bylo.“

Jaký je spravedlivý trest, pokud někomu zničíte závod a připravíte ho o potenciální triumf v závodě? Max Verstappen si totiž stále přišel po slušnou porci bodů, a to i s desetisekundovou penalizací. Lando Norris naopak poprvé v sezóně nebodoval.

„Pravidla by měla být vymáhána efektivním způsobem. Pokud je důsledkem, že druhé auto vypadne ze závodu, měl by tomu odpovídat i samotný trest,“ uzavřel Andrea Stella.

Související zprávy

Diskuze