logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA připouští úpravy motorových pravidel, ne však Toto Wolff

Pohonná jednotka Mercedesu W15, zadné krídlo, DRS, mechanik
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala13. 6. 2024

Mezinárodní automobilová federace si v těchto dnech láme hlavu nad tím, jak přepsat technická pravidla šasi tak, aby monoposty pro rok 2026 byly bezpečné, výkonné nejen na rovinkách, a aby se s nimi dalo předjíždět. Velmi by jí pomohlo, kdyby se zvýšil výkon pohonných jednotek, k čemuž by stačily menší zásahy do motorových pravidel. Některé týmy jsou však proti.

FIA po představení nových pravidel a spršce kritiky ze strany týmů uznala, že asi nebyly koncipovány nejlépe. Otázka však je, jestli se to vůbec nějak lépe dalo vymyslet vzhledem k tomu, že pohonné jednotky nebudou dostatečně výkonné. Monoposty proto musí mít mnohem menší odpor a s tím souvisí i pokles přítlaku.

Na Velké ceně Kanady však šéf FIA pro monoposty Nikolas Tombazis prozradil, že stále by se dalo něco udělat v pravidlech o pohonných jednotkách. To by byla velká pomoc při psaní pravidel šasi. „Pokud bychom potřebovali provést nějaké úpravy, jsem přesvědčen, že výrobci pohonných jednotek budou nápomocní a budou s námi spolupracovat,“ říká plný optimismu.

Tyto změny by však již nemohly být příliš rozsáhlé. Návrat jednotky MGU-H či rekuperace na přední nápravě jsou možnosti z říše fantazie. Proveditelné je tak zřejmě jen zvýšení výkonu nehybridní části, například úpravou maximálního průtoku paliva. Maximální průtok nebude od roku udáván hmotnostně, ale obsahově, tedy povoleno bude spotřebovat nejvýše 3000 MJ energie obsažené v palivu za hodinu. Zvýšení tohoto limitu ve spojení s úpravou parametrů palivové směsi by mohlo zachránit Formuli 1.

Ovšem diskuse o tom, co by se dalo na pohonných jednotkách změnit, se ještě ani nezačaly a už Mercedes staví barikády. „Z pohledu pohonné jednotky nám už ujel vlak,“ prohlásil Toto Wolff, kterého cituje motorsport.com. „Některé týmy cítí, že jsou pozadu, a jiné, například výrobci, mají pocit, že odvedli dobrou práci. Toto je normální zápas o podobu pravidel.“

Namísto změn pohonné jednotky navrhuje něco jiného. „Myslím si, že na straně šasi je možné provést jisté změny a budeme je potřebovat. Nicméně, po stránce motoru je celý proces již v příliš pokročilé fázi.“

Výrobci pracují na pohonných jednotkách už příliš dlouho na to, aby nyní nastavovali svému vývoji nové mantinely, argumentuje šéf Alpinu Bruno Famin. „Musíme být opatrní, protože se šasi jsme v podstatě ještě nic neudělali. Ještě neexistují pravidla. Ale na pohonné jednotce máme za sebou už dva roky práce.“

V téměř každé věci se najde i druhá strana, která má opačný názor. Red Bull si ve spolupráci s Fordem také vyvíjí vlastní pohonnou jednotku, ale na rozdíl od Tota Wolffa a Bruna Famina si nemyslí, že by bylo pozdě na jisté úpravy motorů.

Uvědomuje si však odpor ze strany Tota Wolffa. „Vždy se najde někdo, kdo nechce změny. Tohle je však na FIA. Já říkám, že nikdy není pozdě,“ prohlásil Christian Horner. Třeba však připomenout, že bez Wolffova souhlasu se FIA nikam nepohne; v této fázi by byla nutná jednohlasná shoda na jakýkoliv zásah do pravidel.

„Oni [FIA] mají informace i simulace. Třeba se podívat na to, co je nejlepší pro Formuli 1 a co se postará o nejlepší závod. Důvěřuji FOM, že přijmou správné rozhodnutí. Máme všechny informace, abychom věděli, jestli to bude nutné nebo ne,“ doplnil.

Tyto postoje nám paradoxně naznačí mnohem více o tom, jak sebevědomí jsou jednotliví výrobci, než standardní vyjádření typu „vše jde podle plánu“. Pokud je Mercedes přesvědčen o tom, že bude mít v roce 2026 nejsilnější pohonnou jednotku, určitě nechce do pravidel nijak zasahovat. Druhá strana zase udělá nejlépe, bude-li se odvolávat na „dobro Formule 1“. A nepřímo i na to své.

Související zprávy

Diskuze