logo F1zpravy.czF1online.sk

Vývoj vlastního motoru se finančně nevyplatí, říká Famin

Esteban Ocon
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 8. 2024

Vzdal Renault své titulové ambice a snahu zařadit se mezi top týmy? V této chvíli tomu vše nasvědčuje. Hlavním důvodem let neúspěchů továrního týmu francouzské automobilky je nedostatek investic. Alpine se velikostí a zdroji nemůže srovnávat s Ferrari či Mercedesem a zdá se, že vedení francouzské automobilky hodlá proměnit svůj kdysi nesmírně úspěšný tým na marketingovou platformu.

Je vysoce pravděpodobné, že Alpine brzy oznámí ukončení motorového programu a přechod k pohonným jednotkám Mercedes. Tento krok má z krátkodobého hlediska jen výhody, jelikož tým dostane za mnohem méně peněz mnohem výkonnější a spolehlivější motory, ale šance na zisk titulu je pro zákaznický tým mnohem nižší než pro tovární.

„Faktem je, že tento obchodní model, pokud to tak můžeme nazvat, je poněkud zvláštní,“ řekl dosluhující šéf Alpinu Bruno Famin pro oficiální portál Formule 1. „Concordská dohoda rozděluje zdroje mezi týmy bez ohledu na to, zda vyvíjejí motory, nebo ne. FIA kromě toho zavedla finanční a sportovní pravidla, podle kterých musí dodavatel prodat motory týmu za stanovenou cenu.“

V rámci předpisů je zaveden i rozpočtový strop pro vývoj pohonných jednotek. Koupě motoru však bude vždy levnější a jednodušší, přestože šance na titul je se zákaznickým motorem mnohem nižší. V tomto tisíciletí vyhrávaly téměř výlučně jen tovární týmy – i Red Bull těžil z výhod tovární dohody nejprve s Renaultem a poté s Hondou.

Možná i to je důkaz, že Alpine nemá ambici bojovat o ty nejvyšší mety a klidně si vystačí jako „pojízdný billboard“ v jednom z nejrychleji rostoucích sportů na světě. Famin argumentuje náklady, ale do Formule 1 přece nepřijdete, abyste šetřili každou korunu. Naopak, musíte investovat.

„Když se podíváte na náklady na výzkum a vývoj pohonné jednotky a porovnáte je s cenou za koupi od dodavatele, je to obrovský rozdíl,“ říká Famin. „Tento rozdíl není nijak kompenzován při rozdělování prize money. Nemluvíme přitom o výkonnosti, jen o obrovských finančních rozdílech.“

„Není žádným tajemstvím, jaký je to rozdíl po finanční stránce, je to oficiální a veřejně známá informace. Dodavatelé mohou pod rozpočtovým stropem investovat do pohonných jednotek 120 milionů eur; naopak, jejich koupě stojí 17 milionů, takže si to umíte jednoduše spočítat,“ vysvětlil Famin.

Renault ztrácí dvacet koní

Stejně tak je všeobecně známo, že motor Renault za konkurencí značně zaostává. Kdysi to bylo veřejné tajemství a zástupci týmu jakékoli rozdíly popírali, pod tlakem okolností se k tomu nakonec přiznali a dnes se to používá dokonce jako důvod, proč je rozumné přejít k Mercedesu.

„Momentálně náš motor trochu ztrácí. Tuším, že podle čísel FIA je to asi dvacet koní. Pohonná jednotka nás stojí v průměru dvě desetiny na kolo, ale záleží na konkrétním okruhu,“ přiznal Famin.

„Celkově naše auto ztrácí vteřinu nebo vteřinu a půl, takže se nemůžeme skrývat za motor. Chybí nám trakce, chybí nám přítlak, máme příliš velký odpor vzduchu a potřebujeme zlepšit všechno. Vývoj motorů je však nyní zmrazen a neexistuje způsob, jak můžeme zlepšit náš hardware,“ dodal končící boss Alpinu.

Související zprávy

Diskuze