logo F1zpravy.czF1online.sk

Zbytek sezóny Alpinu je v ohrožení. Zaměstnanci ve Viry pohrozili stávkou

Esteban Ocon
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala31. 7. 2024

Vedení Alpinu si může vydechnout, že je před námi letní přestávka. Volné týdny totiž budou potřebovat k jednání se zástupci svých zaměstnanců, kteří po zprávách o ukončení motorového programu ve Formuli 1 hrozí stávkou. Jednou z možností je, že po letní pauze přestanou pracovat na pohonných jednotkách a monoposty tak nebudou moci závodit.

Ukončení výroby pohonných jednotek ve Viry-Châtillon je již jakýmsi veřejným tajemstvím. Motorárna po téměř 50 letech přestane mít zastoupení v královně motorsportu. Alpine se dokonce blíží ke zpečetění dohody s Mercedesem, který se má nejpozději v roce 2026 stát dodavatelem agregátů francouzské stáje.

Tento krok však rozzlobil přibližně 350 zaměstnanců, kteří pracují ve Viry a po zprávách o ukončení projektu čelí nejisté budoucnosti a ztrátě práce. Viry má mít po odchodu z funkce dočasného šéfa na starosti Bruno Famin, který před pár dny prozradil, že pracovníci se ničeho nemusí bát. Nikdo však zatím nedostal žádnou záruku toho, že se jeho slova i naplní. Podle novináře Joea Sawarda se zaměstnanci vše dozvídají jen přes média a nikdo s nimi přímo nekomunikuje o tom, co se vlastně děje.

„Celý proces potrvá několik týdnů, ale bude vcelku rychlý,“ uvedl před VC Belgie Bruno Famin, jehož zaměstnavatel musí v této věci postupovat podle přísných francouzských zákonů. „Postupujeme v souladu se všemi povinnostmi. Nemáme důvod to neudělat pořádně.“

„V projektu byla prezentována i velmi důležitá věc: každému jednomu zaměstnanci bude nabídnuta práce. Nedojde k žádnému propouštění.“ Alpine podle 62letého Francouze „dělá vše pro to, aby byly tyto těžké chvíle co nejméně bolestivé. Víme však, že taková věc nikdy není jednoduchá.“

Odborářská delegátka Karine Dubreucqová vyjádřila překvapení nad tímto rozhodnutím. Podle ní má Viry stále potenciál vyrábět konkurenceschopné pohonné jednotky a vyhrávat tituly za předpokladu, že jsou zachovány dobré podmínky.

Zaměstnanci tak hrozí stávkou, což by mělo nedozírné následky na druhou polovinu sezóny. „Teoreticky nemusíme nastartovat monoposty,“ vyjádřil se jeden ze zaměstnanců továrny, kterého citoval deník L’Equipe. Několik zaměstnanců si už mělo nahlásit pracovní neschopnost, což jen stupňuje napětí v továrně.

Vášně by mohla zchladit letní přestávka, během které musí být továrny včetně motoráren stejně zavřené. V neposlední řadě však také oficiální tiskové stanovisko o budoucnosti Viry, které se očekává v nejbližším období.

Mezitím se rozjela petice s titulem „Ne ukončení motorového programu Renaultu v F1“. Připomeňme, že 15procentním vlastníkem Renaultu je stát.

Související zprávy

Diskuze