Nový bodovací systém by mohl projít, mezi týmy má podporu
Vypadá to tak, že Formule 1 by skutečně mohla mít nový bodovací systém, který se snaží prosadit některé menší celky ve startovním poli. Bez podpory by to však prosadit nedokázaly. Proto přivítají vyjádření představitelů z čela startovního pole.
Je deset kol do konce a vy jste na čtrnáctém místě? Tak pro vás nemá velký smysl snažit se posunout ještě výše, protože víte, že další čtyři příčky už nezískáte. Kdybyste však za každou pozici k dobru získali něco navíc, motivace posunout se o jednu příčku by byla větší; nemůžete se totiž spokojit s tím, že ty extra body získá váš soupeř.
Formule 1 však neuvažuje o bodování všech pozic, ale jen o první dvanáctce (25-18-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1 + bod za nejrychlejší kolo pro jezdce z TOP12). Dnes platí, že pokud se pěti top týmům nic nestane, tak zbytek ani nemá o co bojovat. Díky chybě Lance Strolla ostatním stájím zůstaly alespoň drobky v podobě jednoho bodu, který získal Nico Hülkenberg.
„Ja nejsem proti,“ uvedl šéf Ferrari Frédéric Vasseur. „Pocházím z Alfy Romeo a dokonale rozumím frustraci z toho, když odjedete mega víkend, ale před vámi nikdo neodstoupí a vy skončíte na jedenáctém místě s nulovou odměnou. Dnes můžete skončit na jedenáctém i na dvacátém místě a je to to samé. Chápu tedy frustraci, která se s tím spojuje.“
Ani Christian Horner neavizuje, že bude hlasovat proti. „Jakoby byly v současné F1 dvě skupiny. Týmy od šestého do desátého místa bojují stejně tvrdě jako ty v první pětce. Myslím si, že tohle je jedna z věcí, při kterých je třeba se podívat na čísla a analýzy a říci: Co by to v skutečnosti změnilo? Takže jsem nestranný.“
Aby návrh prošel a v roce 2025 se šampionáty hodnotily podle nového formátu, je nutné najít standardní většinu. S návrhem tedy musí souhlasit F1, FIA a pět týmů z deseti. FIA určitě zvedne ruku, jelikož týmy platí startovné podle toho, kolik bodů získali v předchozím ročníku. Čím více bodů, tím více peněz pro FIA.
Šéf Racing Bulls Laurent Mekies nevidí na novém systému žádná negativa. „Samozřejmě, že to podpořím. V poli už nejsou žádní ‚statisté‘. V F1 je šest výrobců a Red Bull Racing, to je jakoby sedm top týmů. Dokonce i spodních pět stájí jsou velké organizace. Vnějšímu světu, našim partnerům a fanouškům se navíc těžko vysvětluje, že bojujeme o jedenácté místo, které nám ve skutečnosti dá nula bodů.“
„Konkurenceschopnost prvních pěti týmů a spolehlivost aut znamená, že většinu závodů bojujeme teoreticky o nula bodů. Nemyslím si, že to je správné,“ zamyslel se nad tím, proč v minulosti stačilo bodovat prvních osm či deset pozic a dnes už ne.
„Také si myslím, že je to větší meritokracie. Pokud se budou sbírat body až do dvanáctého místa, vyhnete se tomu, že pokud se stane něco naprosto ohromujícího a někdo v dešti získá pátou nebo čtvrtou příčku, tak to pro ostatní neznamená, že mohou dalších deset závodů zůstat doma. Myslíme si, že to splňuje všechny požadavky v podstatě bez žádného negativa, takže doufejme, že to projde,“ doplnil za seba Mekies.
Ajao Komacu z Haasu se přiklonil k Mekiesovu názoru. „Jaké to má negativum? Teď jsou tři týmy bez bodu. Nemyslím si, že to je dobré pro sport. Pokud by někdo dostal body i za jedenácté a dvanácté místo, méně lidí by mělo nulu. Pro fanoušky by to bylo jasnější stejně jako pro motivaci každého člena týmu. Je mnohem lepší za dvanácté místo získat jeden a za jedenácté místo dva body.“