logo F1zpravy.czF1online.sk

Stella obhajuje strategii: Vyplatilo se to vyzkoušet

Lando Norris v boxoch
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala9. 4. 2024

Udělal McLaren s Landem Norrisem strategickou chybu? Zatímco samotný pilot po závodě mluvil o alternativním scénáři, jeho šéf Andrea Stella je přesvědčen, že britský tým se rozhodl správně. I když to v konečném důsledku příliš nevyšlo.

Zatímco Charles Leclerc měl na svých středních pneumatikách na kontě 25 kol, Lando Norris, který dříve již jednou zastavoval, měl za sebou jen 15 kol na nejtvrdší směsi. A za sebou měl Carlose Sainze, kterého ještě také čekal přechod na hardy.

McLaren přesto zavolal Norrise na druhý pitstop ve stejném kole, v jakém zastavoval Charles Leclerc, jezdící jen na jednu zastávku. Všichni další piloti, kteří byli na stejné nebo podobné strategii jako Norris, zastavili výrazně později.

Důvod? Krytí George Russella, který byl přitom výrazně pomalejší a hlouběji v pořadí, takže Norrise přímo neohrožoval. „Už po zastávce po startu se nám výrazně zúžily možnosti. Věděli jsme, že Ferrari se pokusí o undercut. Chtěli jsme to tedy zahrát preventivně. Měli jsme dvě sady hardů, proto jsme mohli zastavovat dříve než ostatní. A tím, že jsme zvolili dřívější pitstop, jsme chtěli vidět, jestli můžeme bojovat o pódium, nebo zda bychom dokonce mohli zdolat Péreze,“ řekl Andrea Stella, šéf týmu.

Je třeba uznat, že při prvních pitstopech v závodním tempu (ne těch při červené vlajce), tento plán McLarenu vyšel. Norris zastavil dříve než ostatní a vynořil se dokonce před Sergiem Pérezem, který přes něj však rychle přejel.

V té době však papájoví přecházeli z mediumek na hardy. Stále je tedy málo pochopitelné, proč už ve 26. kole, tedy ani ne v polovině velké ceny, odsoudili Landa Norrise na velmi dlouhý závěrečný stint s vědomím, že měl stejně staré pneumatiky jako Leclerc, přes kterého by se tedy musel dostat na trati, což by bylo velmi obtížné. A díky pneumatikové výhodě se přes Norrise pohodlně dostalo i druhé Ferrari Carlose Sainze.

„Mysleli jsme si, že to stojí za to zkusit. Nakonec jsme tím utrpěli z hlediska celkového času v cíli, ale stále zastávám názor, že se to vyplatilo vyzkoušet. Jsme rádi, že jsme se pokusili dostat Landa na pódium,“ pokračoval Stella.

Ale proč poté McLaren povolal svého pilota i přesto, že viděl, jak před ním zastavuje Leclerc? V takových situacích inženýři často řeknou jezdci, aby udělal přesný opak toho, co soupeř před ním.

„Načasování druhé zastávky bylo vynuceno Leclercem, navíc za námi se přibližoval Carlos, a ten by pravděpodobně Landa předjel. Jakmile by se to stalo, Lando by ztratil čas, a nakonec by skončil za Mercedesy. Když závodíte s tolika auty, musíte zvažovat i další dopady. Není to jako když se zaměřujete jen na jednoho soupeře. Na závod se díváme komplexně z hlediska, s kým aktuálně soupeříme,“ prohlásil italský inženýr.

Andrea Stella zdůrazňuje, že cílem strategie bylo maximalizovat šance na pódium. „Nemyslím si, že v neděli bychom mohli dosáhnout mnohem více, včetně zmíněného pódia. Pokud bychom se u Landa vzdali tohoto úsilí, měli bychom šanci skončit před Leclercem. Při zpětném pohledu to vnímáme jako příležitost, která tam byla, avšak znamenalo by to vzdát se snahy dostat se na pódium, což jsme nechtěli udělat.“

V McLarenu oceňují i 14 bodů za páté a osmé místo. „Jsme šťastní, protože jsme opět získali třetí největší počet bodů ze všech týmů a upevnili jsme si třetí místo v Poháru konstruktérů. To je pozitivní výstup,“ uzavřel.

Související zprávy

Diskuze