Zaklínačem pneumatik byl Leclerc. Ferrari odstranilo velký handicap, říká Vasseur
Pravověrní fanoušci Ferrari, kteří si vzpomínají na zlaté časy ze začátku tisíciletí, nemohou být nadšeni ze třetího a čtvrtého místa. Musí však uznat, že jejich oblíbený tým dělá obrovské pokroky. Frédéric Vasseur si ze Suzuky odnáší jedno důležité zjištění: Monopost SF-24 má opotřebení pneumatik pod kontrolou.
To není samozřejmost. V předchozí sezóně mělo Ferrari přesně opačný problém. Kromě toho, že se monopost choval nepředvídatelně a byl náchylný na vítr, pneumatiky nedokázal udržet při životě. Vasseur slíbil, že jeho inženýři na tom budou pracovat.
Podařilo se to. Důkazem je neděle v podání Charlese Leclerca, který odjel Velkou cenu Japonska v podstatě na dvou sadách pneumatik. Na středně tvrdé směsi nikdo jiný nedokázal projet 25 kol a ještě tak konzistentně. Podle analýz byl Monačan hotovým zaklínačem pneumatik s nejnižší degradací ve startovním poli.
„Upřímně si myslím, že v neděli šlo všechno dobře. Obě auta měla dobrou strategii vzhledem k jejich pozicím na trati. Management pneumatik je pod kontrolou, pitstopy proběhly dobře, rychlost byla OK,“ analyzoval závod v Japonsku Frédéric Vasseur, šéf Scuderie Ferrari. „Jsem skutečně přesvědčen, že jsme měli dobrou neděli. Pokud bychom měli něco změnit, tak se spíše potřebujeme zlepšit v sobotu než v neděli. Ale odvedli jsme dobrou práci a skvělý týmový výkon.“
Ferrari má v této sezóně trochu jiné problémy než loni, kdy hravě zahřívalo pneumatiky v sobotu, ale doplácelo na to v neděli. Můžeme se však domnívat, že napravit kvalifikační problémy bude snazší než ty závodní. Když se to povede, italský tým bude moci útočit. Jen si představte, jak by se Leclercovi dařilo, kdyby startoval z druhé řady jako Sainz.
„Ale bylo to dobré na obou směsích v obou stintech, protože jsme zastavili dost brzy. Myslím, že poslední stint na tvrdých gumách měl kolem 30 kol. Když se podíváte na to, co udělal Mercedes, tak to bylo dost ambiciózní,“ pochvaluje si možnosti auta a odvahu týmu Vasseur i v souvislosti s Mercedesem, který dlouho navozoval dojem, že chce také absolvovat jen jeden pitstop.
Scuderii se to podařilo. „Ve skutečnosti jsme měli velmi nízkou degradaci pneumatik. Nevím, jestli bychom zvládli odjet dalších 20 kol, ale to si nemyslím. Měli jsme ji však pod kontrolou a měli jsme i možnost stint ještě trochu natáhnout. Pak šlo už o management pneumatik, pozici na trati a podobně.“
Další důkaz
Francouzský inženýr našel ještě další důkaz toho, že management gum je už na jiné úrovni. „Od začátku sezóny jsme z hlediska managementu pneumatik a opotřebování na tom mnohem lépe. V Džiddě a Melbourne jsme dokázali zajet nejrychlejší čas v posledním kole. Dnes se to téměř podařilo znovu, myslím, že rozhodla jedna desetina.“
„Z tohoto hlediska jsme udělali velký krok vpřed. Intenzivně jsme pracovali na našich slabostech a výrazně jsme se zlepšili při práci s pneumatikami, jezdci, strategii a týmem. Určitě teď máme jiné slabiny a jiné oblasti, kde se musíme zlepšit, pokud chceme odvést lepší práci,“ uvědomuje si, že teď bude nutné se přesunout na novou bitevní frontu.
Pokud máme věřit vyjádřením představitelů Red Bullu, tak monopost RB20 působil ve třetím tréninku žalostně. Celý tým avizoval, jaké trápení ho čeká v neděli, ale problémy s nedotáčivostí se nevrátily. Nahrálo Red Bullu do karet teplejší počasí, které vyřešilo jeho problémy s vyvážením?
„V Číně snad dostaneme šanci to ověřit i v chladnějších podmínkách,“ odkládá svůj soud Vasseur. „Nevím však, protože třetí trénink jsme odjeli v nižších teplotách. Nejsem si jistý tím, že jsme byli na tom lépe. Nikdy nevíte, jaká jsou nastavení motoru či množství paliva. V sobotu jsme měli opotřebování pod kontrolou, ale i oni.“
No a Ferrari také musí zůstat ve střehu. „Myslím si, že v tomto případě jsme to měli jasně pod kontrolou. Co ale platí dnes, nemusí platit zítra. Nemůžeme to považovat za vyřízené. Za týden v Číně nás čeká jiný typ asfaltu, jiné povětrnostní podmínky. Bude to nová výzva.“