logo F1zpravy.czF1online.sk

Marko o nových bočnicích: Newey by nejraději postavil auto bez chladičů

Bočnice Red Bullu RB20
© F1TV/Screenshot
Milan Kubala
Milan Kubala21. 2. 2024

Předsezónní testy se začaly a na trať v Bahrajnu vyrazilo deset monopostů. Jeden z nich konkurence a novináři sledují velmi pozorně. Red Bull totiž ukázal, jak budou vypadat jeho bočnice na prvních soutěžních víkendech tohoto roku, ale Helmut Marko prozradil i něco více.

Zdá se, že monopost RB20 bude opět udávat tempo. Svoji dominanci si chce udržet velmi odvážným krokem, totiž nasazením bočnic, které se prý již od Velké ceny Japonska mají vizuálně výrazně přiblížit bezbočnicovému konceptu z dílny Mercedesu.

Na trati v Bahrajnu jsme zatím viděli řešení, které bychom měli vidět i na prvních třech velkých cenách. Už i tyto bočnice jsou však nesmírně zajímavé. Chladicí otvory totiž při pohledu zepředu připomínají spíše poštovní schránku než nasávání monopostu F1. Kromě toho si v tomto prostoru můžeme všimnout i úzký, vertikálně orientovaný otvor.

Na co slouží? Podobnou šachtu jsme mohli vidět i na monopostu Ferrari. Španělský novinář a odborník na techniku F1 Albert Fabrega uvažuje, zda tento otvor nemá za úkol pomoci s uklidněním proudění vzduchu kolem bočnic.

F1TV/Screenshot

To vše se však časem může změnit a pravděpodobně se i změní. Sportovní poradce červených býků totiž potvrdil zákulisní informace Autosportu, že Red Bull se vydává podobným směrem jako Mercedes v posledních sezónách. „Není to jen evoluce, je to taková malá revoluce,“ uvedl Helmut Marko pro ServusTV.

V Red Bullu jsou však opatrní a čekají na to, co jim řeknou data z trati. „I je přesvědčila data konceptu bez bočnic, ale v praxi to vůbec nefungovalo. Teď na předsezónních testech uvidíme, zda dokážeme úspěšně implementovat toto řešení, nebo řešení, které bude velmi podobné.“

Mercedes to nemyslel vůbec špatně, alespoň teoreticky by jeho koncept měl snížit aerodynamický odpor auta. Jde Red Bullu o to? Marko se usmál: „Adrian Newey by vždycky raději stavěl auto bez chladičů. Samozřejmě, kluci z motorového oddělení na nic takového nemohou přistoupit, to je logické. U nás to však nebude tak extrémní, ale zamýšlíme to v podobném duchu.“

Celé technické oddělení si zaslouží pochvalu. „Je to více než jen evoluce, připravili jsme malou revoluci. Je to základ monopostu, který nasadíme v roce 2024. Na simulacích a ve větrném tunelu vše velmi dobře fungovalo.“

Jsou ostatní týmy o krok pozadu, když kopírují loňský Red Bull? „Možná stvořili monopost, který není zrovna nejmodernější.“

Související zprávy

Diskuze