Verstappen přijal svůj trest. Leclercovi mrzí, že nebyl skutečný
Max Verstappen má osmnácté vítězství v aktuální sezóně, čím přepsal svůj vlastní rekord. Dostal se k němu s pomocí bezpečnostního vozu, ale pomohl si i kalkulováním s pravidly a potenciálními tresty. Max Verstappen nakonec uznal, že penalizace byla oprávněná, ale podle Charlese Leclerca by bylo spravedlivější, kdyby byla skutečná. Nizozemec totiž ve výsledku vydělal.
O vítězství v Las Vegas se začalo bojovat s využitím těch největších zbraní už pár metrů po startu. Max Verstappen v první zatáčce vytlačil z trati Charlese Leclerca, ba dokonce se na ni nevešel ani on sám, za co přišel trest. Co však byl tento trest Charlesovi Leclercovi platný, když Verstappen držel pozici na trati a mohl se pokusit vybudovat pětisekundový náskok?
Charles Leclerc po závodě uznal, že Verstappen se v první zatáčce ocitl v nelehké situaci, ale to neřeší spravedlnost jeho trestu. „Max už byl za mnou a vysvětlil mi celou situaci. Bylo to na hraně – bylo to za hranou, a myslím si, že těch pět sekund si zasloužil.“
„Bylo to těsné. Snažil jsem se na to tlačit i mimo trať a udržet si pozici, ale nebyl tam dostatečný grip. Tak to chodí. Byl penalizován, odpykal si trest, a podle mě to byla správná penalizace,“ zhodnotil rodák z Monaka.
Leclerc však hned na to poznamenal, že v ideálním případě by Verstappen měl dostat příkaz vzdát se své pozice. V současné Formuli 1 je totiž výhoda pozice na trati často větší než pět sekund čistého času.
„Toto je jedna z těch situací, při kterých by bylo lepší, kdyby FIA požádala jezdce o vrácení pozice. Myslím si, že když se takto dostanete na čistý vzduch, získáte dost velkou výhodu a můžete managovat své pneumatiky,“ zdůraznil Charles Leclerc.
Verstappen přijímá trest, ale výhodu nevidí
Max Verstappen byl zpočátku v kokpitu pevně přesvědčený o své nevině. Když si však vše nechal uležet v hlavě, sám připustil, že trest byl oprávněný a i ho s pokorou přijal. Ve výsledku ho tato penalizace nepřipravila o vítězství, takže se s ním smířit nebylo velmi těžké.
„Stačí se trochu vyklonit z ideální stopy a míra přilnavosti je strašně nízká, což se i stalo. Brzdil jsem, ale neměl jsem grip,“ vrátil se k první zatáčce Max Verstappen. „Nechtěl jsem Charlese vytlačit z trati, ale nedokázal jsem zpomalit. Klouzal jsem na všech čtyřech kolech, a proto jsem byl široký.“
„V té chvíli jsem byl plný adrenalinu a s rozhodnutím jsem nebyl spokojený. Když se však teď na to dívám, pravděpodobně to byl správný verdikt. Po tom všem a s pěti sekundami bylo určitě náročnější se dostat zpět na čelo,“ pokračoval Nizozemec.
V současné Formuli 1 je prostě výhodnější předjet soupeře i takovým způsobem, který pravidla nedovolují, a následně přijmout mírnější trest. Na boxové zdi si to jistě uvědomují a určitě měli dobrý důvod na to, proč Leclerca nepustili před sebe a nevyhnuli se tak pětisekundové penalizaci.
„Nakonec jsme se rozhodli zůstat vpředu, takže pak dostanete pět sekund,“ přikývl Max Verstappen a zároveň tvrdil, že neví, zda je to výhodnější. „Ve výsledném důsledku nevím, co je lepší. Trest jsem si ale odpykal, no ne? Jistým způsobem na tom nezáleží. Když se vrátíte dozadu, pravděpodobně také ztratíte nějakých pět sekund. Takže je to dost podobné.“
Max Verstappen následně stejně spadl za Charlese Leclerca, který měl fenomenální úvodní stint. Když Verstappenova zastávka v boxech měla být minimálně o pět sekund delší, zdálo se, že Ferrari má vše ve svých rukou. To platilo až do výjezdu bezpečnostního vozu, který způsobila kolize Verstappena s Russellem.
Mercedes v dvanácté zatáčce zatočil do Nizozemce a také dostal trest. „Nedělal to schválně,“ zhodnotil Verstappen. „Myslím si, že prostě nečekal, že ho v té zatáčce předjedu. Šel jsem na vnitřek a on zatočil, jako by tam nikdo nebyl. Asi mě neviděl.“