Norris přiznal překračování tratě: I na jiných okruzích vám to prošlo
Sledování limitů tratě je velmi přísné, ale jen někde a někdy, to je poučení pro celý svět vyplývající z Grand Prix USA. Pokud znáte „černá místa“ na mapě, můžete si výrazně ulehčit život. Zdá se, že piloti dobře vědí, kde si musí dávat pozor a kde jsou naopak kontrolní mechanismy dosti děravé.
Mezinárodní automobilová federace není jako velký bratr, který vás stále vidí. Ve skutečnosti je na tom stejně, jako každý „rozhodčí“ – když se na vás nedívá, můžete si dělat, co se vám zachce. Jak jsme se dozvěděli v Austinu, na traťové limity si musíte dávat pozor jen na některých specifických místech, jinde si můžete dělat v podstatě cokoliv.
V Austinu se z veřejného tajemství stal prostý fakt. Při pohledu na palubní záběry pilotů není třeba skrývat, že na některých místech se dalo s FIA pořádně vybabrat. Takový Valtteri Bottas přitom bez okolků přiznal, že to není jen v Austinu. Přidal se i pilot McLarenu Lando Norris.
Britský mladík šel ještě dál a dokonce tvrdí, že mimo trať byl i Max Verstappen při svém nejrychlejším kvalifikačním pokusu v Kataru. „Dohled nad tratí zjevně není dostatečný,“ prohlásil Norris. „Každému, kdo o tom má dostatečnou představu, je jasné, že byl jednoznačně mimo trať. FIA však musí jasně určit, že všechna čtyři kola byla mimo trať. Palubní záběry nic nedokazují. Protože není vidět zadní kola, nemůžete říct, že jde o porušení tratových limitů. Je proto potřeba umístit více kamer, které budou auto sledovat zvenku, případně kameru sledující čáru shora.“
Nám se to však tak jednoznačné nezdá, alespoň tedy z palubních záběrů ne. Najdete je zde a můžete se na to podívat sami. Norris tvrdí, že Verstappen byl mimo trať „v sedmé nebo osmé zatáčce“, ale zřejmě narážel spíše na sekci zatáček pět a šest a dvanáct až čtrnáct, kde to vypadalo být těsné, ale přesto v pořádku.
Sám Lando to přitom podle vlastních slov dával v Austinu v šesté zatáčce také „na Péreze“ a pravidelně tam vyjížděl za bílou čáru. „Pokud mám být upřímný, v šesté zatáčce jsem i já překračoval trať. Věděl jsem, že na tomto místě mě za porušení tratových limitů nemohou potrestat, protože již na předchozích okruzích stanovili precedent, že vám to projde, když vás nemohou usvědčit vizuálně. Musíte znát šedé zóny a hledat věci, které vám projdou. Když na to přijdete, tak dobrá práce,“ řekl Norris až pochvalně na adresu sebe a svých kolegů.
Podle Leclerca byl Pérez jasně mimo trať
Výzvu konat adresoval FIA pilot Ferrari Charles Leclerc, který sice nikoho nejmenoval, ale bylo zřejmé, že pro něj to není žádná novinka. „Musíme se na to opravdu podívat a najít řešení, protože tohle nevypadá dobře. V minulosti najdeme několik příkladů, kdy nebyla kamera umístěna úplně správně, díky čemuž můžete být v zatáčce široký a nic se vám nestane. Když však i jen o milimetr překročíte bílou čáru na místě, které je kontrolované, dostanete po prstech a zruinuje vám to celý víkend,“ prohlásil monacký závodník.
Nakonec je to jako stále ve Formuli 1. Kdyby existovaly kapacity, prostor, vůle a peníze na kontrolu všeho, tak bychom se možná divili, co všechno se tam děje. Žijeme v blažené nevědomosti a raději ani nechceme přemýšlet, co všechno vám může projít bez trestu. Potom však přijde takováto kontroverze a přesto se nám rozum zastavuje.
„Budeme o tom muset diskutovat s FIA a pokusit se pochopit, co mohou udělat, aby vylepšili systém. Pohled na palubní záběry jednoho konkrétního jezdce v šesté zatáčce je pro mě dostatečně usvědčující, abych viděl, že byl jasně mimo trať,“ prohlásil Leclerc s jasným odkazem na Péreze, kterého však nejmenoval přímo.