logo F1zpravy.czF1online.sk

Leclerc o výkyvech formy Ferrari: Dávno jse to nesnažím pochopit

Charles Leclerc
© Twitter/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 10. 2023

Forma Ferrari letos není záhadou, ale skutečnou Enigmou. Jistě, na Red Bull červený monopost určitě neměl, co je nejdůležitější závěr sezóny 2023, ale jeho potenciál byl alespoň na některých okruzích velmi dobrý. Potvrzuje to kvalifikační bilance, která nenabízí tak dominantní obrázek jako celkový průběh letošního roku. Jak si to vysvětlit? No, když to neumí vysvětlit samo Ferrari, nám se to asi podaří těžko.

Po Kataru, kde byl vůz SF-23 v nejlepším případě čtvrtý nejrychlejší, jsme se přesunuli do Austinu a hle, Charles Leclerc v kvalifikaci porazil všechny, včetně letošního dominátora Maxe Verstappena. Stejný pilot, stejné auto, ale odlišná trať. Jak je to možné?

Podle slov pilota týmu Charlese Leclerca necítil po jediném volném tréninku, v němž skončil na druhém místě se ztrátou jedné desetiny na Verstappena, žádnou naději nebo vzrušení. Prý už dávno přestal přemýšlet nad tím, co by to mohlo znamenat a jaký výsledek by mohl dosáhnout; prostě přijal formu svého monopostu jako věc mezi nebem a zemí, kterou lidská mysl nedokáže pochopit.

„Dávno jse to nesnažím pochopit, protože letos nějak nedokážu určit, jak na tom jsme,“ pokrčil rameny po páteční kvalifikaci Charles Leclerc. „Je opravdu velmi těžké předvídat, jak to bude vypadat během víkendu. V současnosti se prostě soustředíme na sebe. Měl jsem z auta dobrý pocit a příjemně mě to překvapilo, protože i když jsem se v kokpitu cítil skvěle, nečekal jsem, že budu bojovat o pole position.“

Nějaké vysvětlení však musí existovat, aspoň částečné. Vždyť i před víkendem se říkalo, a řekli to i samotní piloti Ferrari, že COTA bude Scuderii mnohem více vyhovovat než Losail. To se také potvrdilo. Hlavním důvodem měl být vyšší počet pomalých zatáček, ve kterých je monopost SF-23 velmi dobrý, ale je toho více.

„Mají tu velmi hrbolatý povrch a auto bylo při průjezdu přes nerovnosti velmi dobré, což vám dodá sebedůvěru v rychlých zatáčkách, které jsou za normálních okolností naší slabinou. Možná díky tomu jsme se v tomto směru alespoň vyrovnali ostatním,“ řekl Leclerc.

„Naše auto bylo velmi dobré ve středně rychlých a pomalých zatáčkách, ale jak jsem řekl, je velmi těžké před víkendem zjistit, jak na tom jste. Z nějakého důvodu jsme byli v kvalifikaci nejrychlejší my, což je příjemný pocit,“ řekl držitel 21 kvalifikačních vítězství, který se v historických tabulkách postupně dostává do nejlepší desítky. Zajímavostí je, že na pole position dokázal proměnit 17,65 procenta kvalifikací, zatímco takový Max Verstappen „pouze“ 16,67 procenta.

Bohužel pro monackého závodníka statistika počtu vítězství nebo úspěšnost proměňování kvalifikačních vítězství na nejvyšší stupínek na pódiu vypadají docela beznadějně. Je proto čas začít stoupat v historických žebříčcích i v dalších statistikách, ale v roce 2023 to bude jistě náročné. „Ve druhé polovině sezóny jsme se naučili opravdu hodně. Za ten čas jsme nepřivezli žádná velká vylepšení, ale naučili jsme se, jak maximalizovat potenciál našeho auta. Pomohlo nám to vytěžit z něho častěji sto procent a v kvalifikaci se to znovu potvrdilo,“ raduje se Leclerc.

Související zprávy

Diskuze