logo F1zpravy.czF1online.sk

Verstappena rozčilují traťové limity: Rád dám komukoli své auto, ať si to zkusí

Max Verstappen, Red Bull zozadu s flow-viz náterom
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 10. 2023

Čeká nás i v Austinu festival traťových limitů? Bohužel, pravděpodobně ano. Okruh Amerik je v podstatě celý ohraničený asfaltovými zónami, nikoli štěrkem nebo trávou, takže můžeme očekávat, že v kvalifikaci se budou škrtat časy a v závodě udělovat penalizace. Takového Maxe Verstappena to dost rozčiluje, protože podle jeho slov se jezdci více soustředí na bílé čáry než na dosažení nejlepšího času.

Hlavně v poslední zatáčce to pravděpodobně bude v páteční kvalifikaci náročné. Jede se z kopce a z kokpitu nevidíte na bílou čáru. Rozhoduje každý milimetr a v minulosti jsme viděli, že na tomto místě se může rozhodnout celá kvalifikace. Potenciálně je problematická i devátá zatáčka, kde jsme za ty roky také pravidelně viděli překračování bílé čáry.

Jezdci kvůli tomuto problému často vypadají jako idioti – i když FIA je v tomto ohledu daleko před všemi – a sami se snaží bezmocně vysvětlit, jak je snadné o milimetr překročit bílou. Jelikož však za ty roky nikdo nepřišel s lepším řešením, musíme se připravit, že i letošní VC USA se může změnit na festival traťových limitů.

„Rád komukoli nabídnu své auto, ať si to zkusí. Uvidíme, jestli to dokáže s traťovými limity lépe,“ prohlásil pilot Red Bullu Max Verstappen na čtvrteční tiskovce. „Některé okruhy mají hodně výjezdních zón. Nikdy tolik nemluvíme o traťových limitech například v Suzuce, což je okruh staré školy.“

„V poslední době se však pro nové okruhy začaly zavádět takovéto standardy a podle mě je to trochu škoda, protože mám pocit, že se v kvalifikaci více soustředíte, abyste nepřekročili bílou čáru, než na jízdu na hraně nebo maximální tlačení na pilu,“ říká nizozemský závodník. „Je to trochu zvláštní, protože spíše přemýšlíte nad tím, jestli jste se vešli na trať. Říkáte si: ‚Zvládl jsem to? Ano, zvládl jsem to!‘ Musíme v tomto ohledu odvést lepší práci, protože podle mě to tento víkend bude stejná písnička,“ dodal Max.

Podobně se k tomuto tématu vyjádřil i Charles Leclerc, který kvůli opakovanému porušení traťových limitů přišel v katarském sprintu o body. V nedělním závodě už neměl velké problémy a spolu s Verstappenem patřili k nejdisciplinovanějším jezdcům. Monacký závodník si však při otázce traťových limitů nepřímo vzpomněl na bývalého ředitele závodů Michaela Masiho. V dnešní době se totiž jako hranice trati univerzálně používají bílé čáry, ale za Australana šéfování to byly v některých zatáčkách bílé čáry, v jiných zase obrubníky. Z pohledu diváka je současný systém lepší, protože kolem traťových limitů nepanuje takový zmatek, ale co piloti?

Podle Leclerca byl možná starý systém lepší, protože z pohledu jezdce je to mnohem zřetelnější a citelnější reference. „Myslím si, že na některých tratích je to mnohem těžší zvládnout než na jiných. Katar patřil k těm těžším a i Austin bude náročný.“

„V minulosti jsem vždy upřednostňoval používání bílo-červených obrubníků jako limitů trati, protože to je reference, kterou můžeme v autě skutečně cítit, zatímco bílá čára… v kokpitu sedíme tak nízko, že je velmi těžké vidět, kde přesně jsme. Zda jsme na čáře nebo dva centimetry za ní, je z našeho pohledu velmi těžké posoudit, zatímco na obrubníku mnohem lépe cítíte, kde jsme a podle mě je to mnohem lepší reference. Už nějakou dobu však limity trati představuje bílá čára,“ vysvětlil monacký závodník.

Související zprávy

Diskuze