logo F1zpravy.czF1online.sk

Návrat motorů V8? Elektrifikace je pro nás velmi důležitá, zní z Hondy

Pohonná jednotka Honda, útroby monopostu Red Bull RB19
© Pohonná jednotka Red Bullu RB19 (Martin Trenkler)
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 13:55

Po spekulacích o znovuzavedení motorů V10 se nám po několikaměsíční přestávce vyrojily debaty o návratu motorů V8. Živí je prezident Mezinárodní automobilové federace Mohamed bin Sulajem. Problém je, že se nezměnila situace na automobilovém trhu a nezměnily se ani důvody, proč v posledním období projevilo zájem o vstup do Formule 1 tolik automobilek. Nejlépe to demonstrovala poslední vyjádření šéfa Honda Racing Corporation Kódžiho Watanabeho.

Japonská automobilka hrála dlouhá léta s Formulí 1 váhavou hru, střídavě přicházela a odcházela v závislosti na směřování sportu, situaci na trhu a vnitřních poměrech ve firmě. V roce 2020 oznámila, ne poprvé ve své existenci, opětovný odchod ze sportu, ale když Japonci o pár let později viděli nová technická pravidla pro pohonné jednotky, opět si to rozmysleli.

Elektrifikace a ekologicky udržitelná paliva přitáhla Hondu zpět a Watanabe upozorňuje, že jsou to zároveň podmínky pro její další setrvání. „Honda chce, aby Formule 1 zůstala královnou motoristického sportu,“ prohlásil pro AS.

„Budeme pokračovat v diskusích o tom, jaká pohonná jednotka je vhodná pro zachování tohoto cíle. Aktuální stanovisko Hondy zní, že elektrifikace je pro nás velmi důležitý prvek směrem k udržitelné budoucnosti,“ dodal Watanabe.

Jak jsme uvedli, elektrifikace a udržitelná paliva tvoří jeden z pilířů další politiky japonské automobilky. Když se Honda rozešla s Red Bullem, tým musel hledat nové cesty, jak zajistit dodávky pohonných jednotek. Nakonec padlo rozhodnutí, že stáj se stane strůjcem svého vlastního štěstí a v kooperaci s Fordem vyrobí vlastní motor.

Honda si tak musela hledat nového partnera a z pochopitelných důvodů ho velmi rychle našla. Tak se zrodila tovární dohoda s týmem Aston Martin, ke kterému se teprve nedávno přidal starý známý Hondy, výkonný technický partner Adrian Newey. „Už nám předložili různé požadavky na zlepšení konkurenceschopnosti,“ přiznal Watanabe na margo spolupráce s novým týmem.

„Nevíme, zda pocházejí od Adriana Neweyho, ale šéf týmu Andy Cowell dříve vedl motorové oddělení Mercedesu, takže velmi dobře rozumí pohonným jednotkám. Pro nás je výhodné, že se vývoje účastní takový odborník, se kterým můžeme vést konstruktivní diskuse,“ pokračoval šéf závodních aktivit Hondy.

„Už jsme dostali specifické požadavky týkající se uspořádání pohonné jednotky. Skupina kolem Tecušiho Cunodu (generální ředitel pro vývoj pohonných jednotek F1, pozn. red.) tuto činnost momentálně koordinuje s Aston Martinem,“ dodal Watanabe.

Související zprávy

Diskuze