Před dohodou s Aston Martinem nás oslovilo několik týmů, zní z Hondy

Tovární dohoda s automobilkou je ve Formuli 1 nadále klíčem k úspěchu. McLaren v minulé sezóně získal konstruktérský titul jako zákazník bez přímé a výhradní podpory dodavatele pohonných jednotek, ale takový počin je v posledních desetiletích naprosto výjimečný. I proto neměla Honda nouzi o zájemce, když se po ukončení spolupráce s Red Bullem rozhodla neodejít z Formule 1.
Japonská automobilka v roce 2021 oznámila svůj odchod, ale nakonec si to rozmyslela. Její váhání však přimělo Red Bull, aby zahájil nový projekt Red Bull Powertrains a pustil se do vývoje nové pohonné jednotky. Honda si tak musela najít jiného partnera, ale asi nepřekvapí, že neměla nouzi o zájemce.
Japonci si nakonec vybrali Aston Martin, s nímž uzavřeli tovární dohodu, což znamená, že budou vyvíjet motor přesně podle požadavků šasi britského týmu. Bez toho se v současné F1 téměř nedá uspět, proto nepřekvapí, že Honda neměla nouzi o zájemce.
„V první části probíhaly jen konverzace mezi Hondou a Red Bullem,“ řekl šéf Honda Racing Corporation Kódži Watanabe pro Motorsport.com. „Diskuse s ostatními týmy začaly, když jsme se v listopadu 2022 oficiálně zaregistrovali u FIA jako dodavatelé pohonných jednotek pro rok 2026.“
„Až potom nás začaly kontaktovat některé další týmy, protože měly zájem o spolupráci s Hondou. Diskutovali jsme s více stranami a pak jsme se rozhodli,“ dodal Watanabe.
I když nikoho nejmenoval, není obtížné uhodnout, kdo by to mohl být. Ferrari, Mercedes, Red Bull a Alpine byly tovární týmy; Racing Bulls patří Red Bullu, takže motory Red Bull Powertrains jsou pro něj přirozenou volbou; a Sauber přešel pod hlavičku Audi. Zůstávají tedy Williams, McLaren, Haas a Aston Martin. S posledně jmenovaným se Honda nakonec dohodla. „Nemohu vám říci přesné číslo, ale bylo to několik týmů. S některými z nich jsme byli v kontaktu jen jednou, ale s dalšími jsme se setkali několikrát,“ přiznal Watanabe.
Ten uvedl ještě jednu zajímavou skutečnost, o které se na veřejnosti diskutovalo už v době, kdy to bylo aktuální. Honda prý rozebírala s Red Bullem možnost, že vyvine a vyrobí jen část pohonné jednotky. Podobně jako se v roce 2004 diskutovalo, že Ford prodá rakouské společnosti jen polovinu týmu Jaguar a nechá ho vyvíjet šasi a aerodynamiku, zatímco Ford měl mít na starosti motor.
„Během našich rozhovorů jsme diskutovali o možnosti, že Red Bull bude vyrábět spalovací motor a my se postaráme o elektrický element. To by však nebylo vůbec jednoduché, takže jsme se shodli, že za takových podmínek spolupráce není možná,“ konstatoval Watanabe.
- Štítky
- Honda
- Kodži Watanabe