logo F1zpravy.czF1online.sk

Nestíhají? Honda odkládá homologaci motoru na poslední chvíli

Red Bull Honda, ilustračné
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 3. 2025

Automobilka Honda zahájí v příští sezóně novou kapitolu svého působení ve Formuli 1. Japonci spojili síly s Aston Martinem a stáj ze Silverstone s nimi uzavřela tovární dohodu. Váhání automobilky při odchodu z Formule 1 a jejím opětovném návratu způsobilo zpoždění vývoje nové pohonné jednotky. Honda nyní přiznala, že v Sakuře se bude pracovat do posledního dne.

Tato slova navazují na nedávné přiznání šéfa Honda Racing Corporation Kódžiho Watanabeho, který přiznal problémy automobilky při vývoji nové a nesmírně komplikované pohonné jednotky pro rok 2026. „Není to snadné a trápíme se. V současnosti se ze sebe snažíme vydat maximum a příští rok předvést výsledek,“ řekl Japonec koncem ledna.

„Všechno je nové. Motor o výkonu 355 kilowattů je nový a potřebujeme, aby byl velmi kompaktní. Kromě toho potřebujeme lehkou baterii a tu není snadné vyvinout. Výsledkem má být malý motor s velkým výkonem. Všechno je velmi náročné, ale dáváme do toho maximum,“ dodal Watanabe.

Nyní na něj navázal Tecuši Kakuda, šéf projektu F1 Honda Racing Corporation (HRC), který přiznal, že automobilka plánuje odložit proces homologace na „poslední chvíli“, což naznačuje, že projekt značně zpožďuje. V podstatě se však nemůžeme divit, protože Hondě před pár lety odešli mnozí důležití kolegové do Red Bullu a vzali s sebou i nemalé know-how.

I když Kakuda nechtěl mluvit o konkrétních časových harmonogramech spojených s implementací motoru do šasi Aston Martinu, Honda bude muset předem určit rozměry pohonné jednotky, aby vyhověla vývojovému programu britského týmu pro rok 2026. Přesto může pokračovat ve vývoji vnitřních komponentů až do homologace.

„Naším cílem je předložit homologaci v únoru příštího roku. Jelikož jsme začali o něco později, chceme pokračovat až do úplně poslední chvíle,“ řekl Kakuda, kterého cituje Motorsport.com.

„Je obtížné procentuálně určit, jakého pokroku jsme dosáhli, ale věřím, že jsme v pokročilé fázi. Pokud jde o spalovací motor, do hry vstupují také faktory související s palivem. Prostředí se dramaticky mění a věci nebudou fungovat stejně jako dosud,“ dodal.

Pokud jde o časový harmonogram, který je nejdůležitější pro posuzování pokroku jednotlivých motorových oddělení a konstrukčních kanceláří týmů, už jen samotný fakt, že Honda chce počkat s homologací do poslední chvíle, naznačuje, že potřebuje každý den. „V časovém harmonogramu existují klíčové body, do kterých obě strany musí dokončit nejdůležitější komponenty pro homologaci. Koordinujeme naši činnost s týmem a diskutujeme o tom, kdy chceme přijmout konečná rozhodnutí a podle toho upravit harmonogram,“ řekl Kakuda.

HRC navíc znovuotevřelo svou základnu v britském Milton Keynes, kterou Honda využívala v průběhu spolupráce s Red Bullem. Výrobce energetických nápojů obsadil prostory, když převzal do svých rukou provoz pohonných jednotek, ale mezitím postavil vlastní zařízení přímo v areálu továrny.

Vývoj pohonné jednotky Honda probíhá v sídle HRC v japonské Sakuře ve spolupráci s HRC USA, která vznikla koncem roku 2023 restrukturalizací Honda Performance Developments (HPD). Nově vytvořená HRC UK se bude primárně zabývat údržbou pohonné jednotky a operačními úkoly. Kódži Watanabe, prezident a generální ředitel HRC, bude zároveň působit jako prezident HRC UK.

Související zprávy

Diskuze