logo F1zpravy.czF1online.sk

Jak je na tom vývoj Hondy? Nezačali jsme od nuly, řekl Watanabe

Honda Racing Corporation, ilustračné
© Vladimir Rys / Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 4. 2025

Automobilka Honda si to se svým působením ve Formuli 1 několikrát rozmyslela. Celá její historie je poseta příchody a návraty. Jinak tomu nebylo ani v roce 2020, kdy oznámila (opět) odchod a přesun zdrojů do jiných projektů. O pár let později si to Japonci rozmysleli a uzavřeli tovární dohodu s Aston Martinem. Jak už to však bývá, objevily se problémy a s nimi i spekulace.

Red Bullu se podařilo přesvědčit Hondu, aby si to alespoň zčásti rozmyslela a do konce sezóny 2025 se podílela na stavbě, opravě a provozu pohonných jednotek. To bylo velmi důležité pro budoucí úspěch týmu, kterému hrozilo, že zůstane bez motorů.

Po oznámení podoby nové generace pohonných jednotek, které počítají s větším využitím elektrické složky, baterií a biopaliv, udělali v Sakuru další obrátku o 180 stupňů. S Red Bullem se však opět nespojí, neboť výrobce energetických nápojů již ve spolupráci s Fordem spustil vlastní projekt Red Bull Powertrains. Zájemců však nebylo málo a nakonec vyhrál Aston Martin.

Postupně se objevily zprávy, že Honda s vývojem zaostává. Jednak začala později, ale také prodala nemálo know-how a vybavení Red Bullu. Tyto pochybnosti připustil ještě koncem ledna sám Kódži Watanabe, který řekl: „Trápíme se. V současnosti se ze sebe snažíme vydat maximum a příští rok předvést výsledek,“ prohlásil šéf Honda Racing Corporation.

Během Velké ceny Japonska, o asi dva měsíce později, však tvrdil něco jiného. „V roce 2015 jsme nebyli připraveni, protože jsme neměli navazující projekt ve Formuli 1 a začínali jsme od nuly. Nyní nezačínáme od základů, takže vývoj probíhá hladčeji,“ řekl Watanabe pro The Japan Times, na který odkazuje portál Motorsport.com.

Z tábora japonské automobilky cítit větší sebevědomí. Honda podle slov samotného Watanabeho tvoří opozici a je proti návratu motorů V10 do Formule 1. Biopaliva a baterie byly důvodem, proč se Honda vracela, proto chtějí v Sakuru pokračovat podle plánu. V Aston Martinu mají mocného partnera a opět se spojí i s Adrianem Neweym.

„Je to pro nás čest znovu pracovat s Adrianem Neweym v Aston Martinu. Budeme spolupracovat na vytvoření konkurenceschopného monopostu Formule 1,“ ujistil Watanabe.

V této chvíli už kooperace a vývoj na trase Silverstone – Sakura probíhá na plné obrátky. Téměř všechno je nové. Aston Martin má nové nejen zařízení, ale také vedení stáje. V čele nyní stojí jeden z nejúspěšnějších motorových inženýrů všech dob Andy Cowell, který si pochvaluje spolupráci s japonským partnerem.

„Kooperace je skvělá a progres pozitivní,“ řekl šéf Aston Martinu novinářům v Suzuce. „Víte, v tomto stadiu vývoje se vždy objeví problémy, ale pracujeme s příjemnou skupinou lidí.“

„Pokud se nemýlím, několik inženýrů ponechali při letošním projektu, ale ne mnoho, a mají velkou úctu k cestě, na které jsou letos s Red Bullem, ale také s námi směrem do příští sezóny. Když jsem byl minulý týden v testovacím středisku Hondy, všechno tam měli perfektně oddělené s nápisy: ‚Jen pro personál Hondy‘. Respektují tedy oba týmy,“ konstatoval Cowell.

Související zprávy

Diskuze