logo F1zpravy.czF1online.sk

Ferrari má zlatý hattrick! Z vítězství v Le Mans se těší zákaznické AF Corse s Robertem Kubicou

Ferrari s číslom 83
© Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 18:00

Ferrari završilo v Le Mans zlatý hattrick. Legendární značka v posledních dvou letech zvítězila jako menší outsider, protože Mistrovstvím světa vytrvalostních závodů vládla Toyota, ale v letošním roce přišla hyperauta se vzpínajícím se koníkem na legendární podnik jako největší favorité. Před očima prezidenta Ferrari Johna Elkanna se však posádky 50 a 51 továrního týmu musely sklonit před zákaznickým AF Corse a posádkou s číslem 83 ve složení Robert Kubica, Phil Hanson a Je Jifei.

93. edice legendárního závodu byla záležitostí Ferrari. Červeno-žlutou párty letos dokázala narušit – před zrakem 88letého „Kapitána“ Rogera Penskeho – jen posádka Porsche Penske s číslem 6 s Mattem Campbellem, Kévinem Estrem a Laurensem Vanthoorem.

Porsche ve skutečnosti nemělo daleko od drobné senzace, když ztratilo v cíli na vítěze jen 14 vteřin a porazilo obě tovární posádky. K velké radosti Elkanna však nezaváhal zákaznický speciál v nádherném žlutém lakování a s vynikajícím Robertem Kubicou za volantem. Polský závodník měl tu čest a odjel poslední směnu, takže to byl on, kdo jako první přejel pod šachovnicovou vlajkou v okamžiku, který se zapíše hluboko do srdcí jeho početného fanouškovského tábora.

Tento muž měl předrokovanou smlouvu s Ferrari ve Formuli 1 na rok 2012, ale příšerná nehoda v rallye, která ho téměř připravila o život, všechno změnila. Všichni velmi dobře víme, že Robert nadále trpí omezeními v důsledku svého zranění, ale ani to mu nezabránilo na cestě za věčnou slávou v Le Mans. Symbolicky během víkendu Velké ceny Kanady – kde vyhrál svou jedinou velkou cenu F1 – se stal vítězem legendárního závodu 24 hodin Le Mans.

Ferrari tu vyhrálo po dvanácté a přiblížilo se k Audi na celkovém druhém místě (třináct vítězství) a Porsche (devatenáct vítězství). Klidně jsme v Le Mans mohli vidět pódium čistě s piloty Ferrari, ale speciál 499P nakonec neměl takovou rychlostní převahu a posádky 50 – Fuoco, Molina, Nielsen – a 51 – Calado, Giovinazzi, Pier Guidi – měly problémy.

Závod byl v podstatě soubojem tří Ferrari a Porsche. Italský tým také vytěžil ze safety caru uprostřed závodu, který vynuloval některé zbytečné chyby, a po kterém posádky – včetně těch inženýrských – zlepšily exekutivu a nedaly šanci soupeřům.

Posádka číslo 51 utrpěla defekt při incidentu s Corvettou, za což přišel pětisekundový trest a problém s brzdami vyústil v překročení rychlosti v boxech, za což přišel trest 20 vteřin stop and go. Posádka číslo 50 mezitím za porušení žlutých vlajek dostala trest přejezdu boxovou uličkou. Stejný trest dostala i dvě Porsche, ale ne to s číslem 6, které se ukázalo jako hlavní soupeř Ferrari navzdory diskvalifikaci z kvalifikace za nedodržení minimální hmotnosti.

Jak jsme však uvedli, výjezd bezpečnostního vozidla umožnil Ferrari dohnat dvouminutovou ztrátu. Pět hodin před koncem vedl Pier Guidi, ale zahodil asi 30sekundový náskok, když dostal hodiny a propadl se pořadím.

Do hry se v závěrečných hodinách vrátilo Porsche díky úchvatnému stintu Campbella. Ten si rychle poradil s Caladem a později předjel v boxech i Ferrari s číslem 50. Po Campbellovi převzal otěže Estre a dokázal snížit ztrátu na Kubicu, ale nakonec to nestačilo. Vyhrálo Ferrari s číslem 83 před druhým Porsche s číslem 6, třetím Ferrari s číslem 51 a čtvrtým Ferrari s číslem 50.

Cadillacu chyběla rychlost na rovinkách a závodní tempo, Toyota s číslem 8 se po restartu nakrátko ujala vedení, ale uvolněné kolo při zastávce v boxech znamenalo její konec. Posádka s číslem 7 – Kobajaši, Conway, de Vries – nakonec přišla na šestém místě za Cadillacem Joty.

I ve třídě LMP2 se těšil polský závodník, dokonce i polský tým. Posádka s číslem 43 týmu Inter Europol Competition ovládla druhou nejvyšší kategorii k velké radosti jejích pilotů Toma Dillmanna, Jakuba Śmiechowského a Nicka Yellolyho.

Ve třídě LMGT3 se těšil tým Manthey 1st Phorm a posádka s číslem 92 – Ryan Hardwick, Richard Lietz a Riccardo Pera.

Související zprávy

Diskuze