DRS na předjíždění nestačí. Alonsova kreativita zachránila Aston Martin

Radost dívat se na nedělní předjížděcí manévry Fernanda Alonsa. Režie přímého přenosu nám pravidelně ukazovala, jak se domácímu toreadorovi dařilo předjíždět soupeře na vnější straně dlouhé třetí zatáčky, z čehož vznikly některé z nejvzrušujících momentů VC Španělska. Alonso by byl rád, kdyby se svým monopostem mohl předjíždět nudně na rovinkách, ale na to zatím Aston Martin nemá.
Alonso měl našlápnuto na body už v Monaku, ale kvůli poruše pohonné jednotky musel odstoupit podobně jako v Barceloně Kimi Antonelli. Na domácí půdě mu však tento reparát vyšel. I bez penalizace pro Maxe Verstappena by si odnesl bod za desáté místo.
Konečně prolomil kletbu a zajistil, že v roce 2025 nezůstane bez bodu. Něco takového se mu v kariéře stalo jen jednou, když ve své debutové sezóně 2001 závodil za Minardi. „Samozřejmě, body mě těší. Deváté místo znamená dva body do šampionátu. Konečně se příští čtvrtek vyhnu otázce, zda to přijde už o tomto víkendu,“ pousmál se Fernando Alonso, kterého opakující se otázky o jeho bodovém suchu začínaly unavovat. „Od tohoto závodu jsem však asi očekával trochu víc.“
Španělovi vůbec nepomohl výlet do štěrku na začátku závodu. Své auto zachránil před tím, aby se zahrabalo, a před vlastními fanoušky pokračoval v cestě za vysněnými body. Aby se do elitní desítky dostal, musel několik soupeřů předjet, což nebyla vůbec hračka.
„Měli jsme vysokou degradaci na levé přední pneumatice. Po sedmi kolech stintu byla hotová,“ poznamenal dvojnásobný šampion. Levá přední pneumatika je přitom velmi důležitá v posledních třech zatáčkách před cílovou rovinkou s DRS.
„A kromě toho nám chyběla dobrá maximálka. Na rovinkách jsme ztráceli hodně času,“ poukázal na další problém monopostu AMR25, který se neobjevil poprvé. „Ani jeden předjížděcí manévr jsem neudělal s DRS. Všechny jsem upekl na vnějšku třetí zatáčky, což není standardní místo na předjíždění, ale musel jsem vymýšlet takové manévry.“
„I v Imole jsem předjížděl na výjezdu ze sedmé zatáčky, kde jsem v posledních třech kolech zpečetil tři předjížděcí manévry. Musíme tuto situaci vyřešit a začít předjíždět na rovinkách s DRS jako všichni ostatní,“ uvědomuje si Alonso. Aston Martin si tímto zbytečně komplikuje život.
— RacingPrix (@racing_prix) June 1, 2025
Britský tým se bude muset vrátit na začátek víkendu a prozkoumat, zda se při nastavování monopostu rozhodoval správně. „V sobotu jsme poměrně konkurenceschopní, ale v neděli děláme kroky vzad. Dnes jsem spokojený s body, to určitě. Na konci přišel safety car a všechno bylo dobře načasované, ale musíme se vrátit ke čtvrtku a projít si víkend ještě jednou.“
„Na autě potřebujeme něco změnit, aby bylo více nastavené na neděli než na sobotu,“ pokračoval Alonso. „Je fajn uvolnit ten tlak na ramenou každého člena týmu. Pokusíme se konzistentně dostávat do Q3. Potřetí za sebou jsme byli v Q3 a máme první body. Pokud na tom budeme stavět a konzistentně se budeme umisťovat v první desítce, a to v sobotu i v neděli, tak to všem pomůže.“
Alonso však svými dvěma body nezachránil Aston Martin před ztrátou osmého místa v Poháru konstruktérů. Nico Hülkenberg totiž trefil jackpot. „Sauber získal množství bodů. Teď je nutné, abychom každý víkend nebo každý druhý víkend sbírali body. Musíme se dostat na tuto úroveň.“