logo F1zpravy.czF1online.sk

McLaren ve strategické bitvě nezaváhal a Piastri zvítězil. Verstappenovi tekly nervy

Oscar Piastri
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala1. 6. 2025

Velká cena Španělska byla po 90 procent své délky strategickou bitvou. Red Bull s Verstappenem v čele se pokusil vyzrát na McLaren a zvolil tři zastávky v boxech, zatímco ostatní zvolili konzervativnější přístup a zastavili dvakrát. Zkusili to, ale nepodařilo se to, protože papájové monoposty opět neměly konkurenci. Byl to však závěrečný safety car a nemalá kontroverze, která bude hlavním tématem po nedělním závodě.

Red Bull nebyl daleko od toho, aby strategicky překvapil McLaren. Po posledních zastávkách v boxech nebyl Max vůbec daleko od útoku na Landa Norrise. Když to však v závěru pro závadu odstavil Andrea Kimi Antonelli, otevřelo se zcela nové dějiště Velké ceny Španělska.

Sklad Red Bullu s pneumatikami se vyprázdnil a Maxovi zůstaly jen čerstvé hardy, zatímco všichni kolem měli jen trochu použité softy z kvalifikace. To vyvolalo další změny v pořadí a následně i obrovskou kontroverzi.

Verstappen se na startu posunul na druhé místo

Červená světla zhasla velmi rychle a Oscar Piastri se odpíchl přímo bleskově, krásně si podržel vedení a nechal chlapce za sebou, ať si to rozdají. Velmi dobře se, už tradičně, odrazil i Max Verstappen, který v první zatáčce z vnější strany předjel Landa Norrise. Po prvním kole tak vedl Piastri před Verstappenem a Norrisem.

Výborně vystartovali i piloti Ferrari, kteří se v úvodní sekci zatáček dostali před oba piloty Mercedesu. Russell a Antonelli neumístili své monoposty na správná místa a doplatili na to ztrátou pozic na trati.

V dalším průběhu se dění na trati uklidnilo. V horku a špinavém vzduchu se našel jen jeden muž, který měl rychlostní převahu před svým soupeřem. Byl to Charles Leclerc. Ten v úvodních kolech zatlačil na Hamiltona a pokoušel se dostat na čtvrté místo. Monacký závodník se dokázal držet i ve špinavém vzduchu, takže zjevně měl nemalou rychlostní převahu. Ferrari však zprvu nezasáhlo, což dost rozladilo Nica Rosberga v komentátorské kabině, který vyzýval Scuderii, ať přistoupí k týmové režii.

Ferrari se nakonec rozhodlo a v úvodu 10. kola poslali Leclerca dopředu. Monačan následně potvrdil správnost tohoto rozhodnutí, když začal rychle nabírat náskok na Hamiltona. Na jeho smůlu v tu chvíli už ztrácel na třetího Norrise přes pět vteřin.

Ve 12. kole se začaly dít věci i v čele. McLaren docela zjevně lépe pracoval s pneumatikami než Red Bull a v tuto chvíli se druhého Verstappena zavěsil třetí Norris. Převaha papájového týmu byla více než očividná a Lando se v úvodu 13. kola dostal dopředu. Max se na cílové rovince ani nebránil. Verstappen to následně zabalil a zamířil do boxů na první zastávku.

Verstappen se dočasně ujímá vedení

V tomto období se strategické týmy pustily do práce a začaly povolávat své piloty do boxů. Na konci 16. kola následoval Hamilton a kolo po něm Leclerc. Mercedesy přišly k mechanikům v 19. a 20. kole, McLareny ve 21. a 22. kole. Red Bullu se brzkou zastávkou povedl undercut na oba McLareny a Verstappen se dočasně ujal vedení. Tým mu obul měkké pneumatiky, zatímco zbytek pole zvolil středně tvrdé.

Verstappen nečekal na McLareny a nesváděl s nimi souboje na trati. Na konci 30. kola – tedy 36 kol před koncem – zamířil podruhé do boxů, obul středně tvrdé pneumatiky a vrátil se na trať těsně před Lewisem Hamiltonem. Tím se potvrdilo, že Red Bull si to ve Španělsku naplánoval na tři zastávky v boxech.

Max nadále míchal kartami a také inženýr Landa Norrise upozornil, že stále závodí i s ním. Verstappen ve 37. kole ze 66 zaútočil na Leclerca a lehce ho předjel. V tu chvíli se Norris nacházel jen o šest vteřin před pilotem Red Bullu.

Přicházejí závěrečné zastávky v boxech

Na konci 40. kola zastavil podruhé Charles Leclerc a obul druhou čerstvou sadu středně tvrdých pneumatik. Tady měla nastoupit Monačanova výhoda další sady čerstvých gum, kterou ostatní neměli. Zdálo se však, že Ferrari nemělo tempo, aby ohrozilo McLareny či Red Bully před sebou.

Po něm následoval George Russell, který se pokusil o undercut a obul softy. Hamilton zastavil na konci 46. kola a Scuderii zastávka nevyšla. Přezutí trvalo až 4,9 vteřiny, ale v té době už dávno dostal undercut od Russella. Verstappen následoval na konci 47. kola a McLaren okamžitě zareagoval. Norris zastavil hned po něm a na trať se vrátil na druhém místě s náskokem asi jen jedné vteřiny na Verstappena. Piastri následoval kolo po Norrisovi, čímž se nám uzavřely strategie týmů. Red Bull zastavil třikrát, McLaren, Ferrari a Mercedes dvakrát.

Čekal nás závod do cíle, ale McLaren rychle potvrdil svou převahu. Provoz byl pořádně hustý a Norris se probíjel polem o kolo pomalejších závodníků právě ve chvíli, kdy Bearman s Lawsonem bojovali jako o život o jedenácté místo. Red Bull vyzkoušel všechno a ve skutečnosti byl minimálně k druhému místu blíž, než se na první pohled zdá. Byla to však „mission impossible“, protože tento McLaren byl v Barceloně nejrychlejší.

Závěrečný safety car

Zdálo se, že tímto závod skončí. V 55. kole však přišel další zvrat. Pro další poruchu to odstavil Kimi Antonelli a vysvobození jeho monopostu vyžadovalo těžkou mechanizaci. Ředitelství závodu poslalo na trať safety car, což vyvolalo řetězovou reakci. Zastavili v podstatě všichni.

Nastal také zajímavý strategický zvrat. Zatímco všichni nasadili mírně použité softy z kvalifikace, sklad s pneumatikami Red Bullu se vyprázdnil a v zásobě zůstaly jen čerstvé hardy. Verstappen to nechápal a ptal se týmu, proč obuli tvrdé pneumatiky. Odpověď zněla: „Byla to jediná možnost.“

Pořadí za safety carem v bodované desítce bylo následující: Piastri, Norris, Verstappen, Leclerc, Russell, Hamilton, Hadjar, Hülkenberg, Gasly a Lawson.

Restart přišel na konci 60. kola, což znamenalo, že nás čekal sprint na šest kol. Max na tvrdých pneumatikách byl odsouzen do role statisty. Pilot Red Bullu téměř vyletěl v poslední zatáčce a Leclerc se lehce dostal dopředu. V první zatáčce se do souboje natlačil i Russell a Max musel využít výjezdové zóny.

Praskly Verstappenovi nervy?

Další propad čtyřnásobného šampiona se však nekonal. Verstappen se ocitl pod tlakem od Russella, ale dokázal se udržet na čtvrtém místě. V dohře incidentu z první zatáčky však tým řekl Maxovi, aby pilota Mercedesu pustil dopředu. Ten odmítal a protestoval a následoval naprosto bizarní incident v páté zatáčce. Zdálo se, že Verstappen pouští soupeře dopředu, ale následně to poslal před něj a přišla srážka.

Oba v závodě pokračovali s Verstappenem na čtvrtém místě. Ten Russella následně opět pustil, ale jeho počínání nezůstalo bez odezvy. Spolukomentátor na Sky Nico Rosberg okamžitě prohlásil, že Max by měl být za způsobení úmyslné nehody diskvalifikován. Komisaři neváhali a rychle mu udělili desetisekundový trest, který způsobil jeho pád na desáté místo.

To nám pořádně zatřáslo i konečnými výsledky. McLaren se po dalším výborném výkonu těší z double s Piastrim na prvním a Norrisem na druhém místě. Třetí skončil Charles Leclerc, který podal vynikající výkon a tentokrát mu safety car zahrál do karet. Čtvrtý dojel do cíle George Russell, který v Barceloně zažil další epizodu své rivality s Verstappenem.

Samostatný odstavec musíme vyhradit Nicovi Hülkenbergovi, který po startu ze šestnáctého místa skončil na neuvěřitelném pátém místě a po restartu dokonce předjel na trati Lewise Hamiltona. Sedminásobný šampion skončil po tom všem šestý. Za ním se seřadili Hadjar, Gasly, Alonso a nakonec Verstappen, který po penalizaci získal jen jeden bod.

Byla to pořádně kontroverzní velká cena a hlavně o incidentu Verstappena s Russellem se ještě bude dlouho mluvit. Budeme velmi zvědaví na bezprostřední reakce. Před námi je volný víkend a mohou vychladnout vášně. Za dva týdny je na řadě Kanada.

Závod - GP Španělska 2025

logo McLaren
Lando Norris
logo McLaren
Oscar Piastri
logo Ferrari
Charles Leclerc
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Oscar Piastri
McLaren661.1:15,74325
2.
Lando Norris
McLaren+2,471662.1:16,18718
3.
Charles Leclerc
Ferrari+10,455667.1:17,25915
4.
George Russell
Mercedes+11,359664.1:17,24412
5.
Nico Hülkenberg
Stake+13,6486616.1:17,57510
6.
Lewis Hamilton
Ferrari+15,508665.1:17,7068
7.
Isack Hadjar
Racing Bulls+16,022669.1:17,7706
8.
Pierre Gasly
Alpine+17,882668.1:17,8964
9.
Fernando Alonso
Aston Martin+21,5646610.1:18,1282
10.
Max Verstappen
Red Bull+21,826663.1:17,0191
11.
Liam Lawson
Racing Bulls+25,5326613.1:19,424
12.
Gabriel Bortoleto
Stake+25,9966612.1:18,297
13.
Júki Cunoda
Red Bull+28,8226620.1:17,998
14.
Carlos Sainz
Williams+29,3096618.1:19,317
15.
Franco Colapinto
Alpine+31,3816619.1:18,353
16.
Esteban Ocon
Haas+32,1976617.1:18,624
17.
Oliver Bearman
Haas+37,0656615.1:18,907
-
Kimi Antonelli
Mercedesnedojel566.1:18,255
-
Alex Albon
Williamsnedojel2911.1:18,508
-
Lance Stroll
Aston Martinnestartoval014.1:20,508

Související zprávy

Diskuze