logo F1zpravy.czF1online.sk

Hamilton kritizuje technickou direktivu: Škoda peněz! Křídla se stále ohýbají

Lewis Hamilton
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala31. 5. 2025

Direktiva, direktiva, direktiva. Už od ledna se na technickém poli ve Formuli 1 neprobírá téměř nic jiného než flexibilita předních křídel. Kdo však nejvíce prosazoval změnu pravidel a avizoval, jakých dramatických posunů se můžeme dočkat, po kvalifikaci ve Španělsku zůstal zaskočený. Ostatní jen kroutí hlavou a ptají se, k čemu toto cvičení bylo dobré. Lewis Hamilton je jedním z nich.

Christian Horner po VC Japonska hovořil o „velké změně pravidel“ a zamýšlel se nad tím, jak asi otřese hierarchií výkonnosti v královně motorsportu. Josovi Verstappenovi zase dlouho nešlo do hlavy, proč se pravidla mění až na devátém závodě v sezóně. V rozhovorech s médii si na to pravidelně stěžoval.

Otec čtyřnásobného mistra světa si už mnul ruce, že McLarenu někdo klepne po prstech a šampionátová bitva bude ještě napínavější. „Pro fanoušky a pro Formuli 1 je toto ideální scénář. Chtějí vzrušující ročník a ne, aby někdo vyhrál 20 závodů a udělal z toho monotónní písničku,“ prohlásil před pár dny Jos Verstappen, jehož syn před dvěma lety vyhrál 19 z 22 závodů. „Podle mě bychom měli mít vyrovnané startovní pole.“

„Flexibilní přední křídla však budou zakázána až za týden ve Španělsku. Jisté týmy z jejich nasazování profitovaly už velmi dlouho. Nemyslím si, že to je férové,“ vzkázal nespokojený Nizozemec, který zřejmě nebude o nic spokojenější ani po VC Španělska.

Kvalifikace na jednom z nejreprezentativnějších okruhů ve Formuli 1 totiž ukázala, že McLaren vůbec nezpomalil. Ve skutečnosti si v sobotu před konkurencí vyjezdil největší náskok v této sezóně od úvodní VC Austrálie. Co tedy technická direktiva přinesla? Týdny zbytečných debat, množství investic do vývoje a hromadu faktur, které se nezaplatí samy.

„Jezdil jsem [s novým křídlem] na simulátoru, a bylo to v podstatě přesně stejné,“ řekl Lewis Hamilton po kvalifikaci. „V rychlých sekcích cítíte o trochu větší nedotáčivost.“

Takový zanedbatelný efekt jsme nečekali. „Balanc auta už určitě není tak fajn jako doposud,“ pokračoval pilot Ferrari a navázal tím na svá slova ze čtvrtka, kdy kritizoval současná technická pravidla a flexibilní křídla označil za nutný doplněk, který v nedomyšlených pravidlech látal díry.

„Neudělalo to žádný rozdíl. Škoda peněz! Jen se peníze každého tady vyhodily z okna. Nezměnilo se doslova nic. Každého přední křídlo se stále ohýbá, jen se ohýbá z poloviny. Každý musel vyrobit nová přední křídla a utratit peníze. Nedává to smysl. Takhle to však je a my musíme jít dál,“ kroutil hlavou Hamilton, který se i po další novinářské otázce a změně tématu sám od sebe vrátil k předním křídlům a podotkl, že mnohem lepší by bylo peníze věnovat na charitu než zbytečně měnit konstrukce křídel.

Související zprávy

Diskuze