logo F1zpravy.czF1online.sk

Hamiltonovi se nelíbí nová direktiva: Bídná technická pravidla potřebují flexibilní křídla

Predné krídlo Ferrari, ilustračné
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala30. 5. 2025

Někteří se z přísnější technické direktivy těší, jiní smutní. Lewis Hamilton se přiklání k druhé skupině. Uvědomuje si totiž, že právě díky flexibilním předním křídlům si piloti konečně mohli užít jízdu v současné generaci monopostů, která byla postavena na nedomyšlených pravidlech.

Můžeme však říci, že Lewis Hamilton se těmito slovy rozhodně nesnaží nahrát své stáji. Paddock je totiž přesvědčen, že Ferrari je jedním z týmů, které flexibilitu předního křídla využívaly minimálně. Scuderia proto může na nové technické direktivě jen vydělat.

Navzdory tomu se Lewis Hamilton postavil na stranu zachování flexibilních předních křídel. „Řekl bych, že flexibilní přední křídla jsou jakousi náplastí na bídně navržená technická pravidla. Jen inženýři dokážou vytvářet různá zařízení a mechanismy, které fungují na mechanickém principu. I tak není jednoduché vygenerovat na přední nápravě dostatečný přítlak v pomalých zatáčkách, nebo se spoléhat čistě jen na mechanický grip.“

Flexibilní křídla vyřešila problém, který vznikl, když si tvůrci pravidel při jejich psaní neuvědomili, že v pomalých zatáčkách budou auta přirozeně nedotáčivá a v rychlých zas přetáčivá. Technická direktiva týmům vezme jeden nástroj, kterým dokázaly vyvážit auto.

„Zatím se to všichni snaží zvládat, někteří lépe než jiní. Tento víkend bude zajímavý, protože přední křídlo bude o něco méně flexibilní. V rychlých zatáčkách tak budete mít hodně přítlaku [na přední nápravě], v pomalých ho zas bude méně,“ upozorňuje Hamilton. „Jsem zvědavý, jak to ovlivní různé týmy. V případě některých týmů se flexibilita snad využívá více a někteří odvedli lepší práci než ostatní.“

Bývalý pilot Mercedesu umí ocenit přínos flexibilních předních křídel, protože si velmi dobře vzpomíná na jízdu v monopostu bez nich a s nimi ještě z dob, kdy jezdil v kombinéze stříbrných šípů.

I proto mu není jasné, kdo a proč tak tlačil na jejich zákaz. „Pokud mám říct pravdu, nevím, proč k tomu došlo,“ přiznal Hamilton. „Příliš jsem nad tím neuvažoval. Když se objevila flexibilní křídla, byla to pozitivní změna. Některé týmy si je osvojily rychleji, některé týmy byly velmi pomalé, ale bylo to pozitivní.“

„Vzpomínám si, že když jsem byl v Mercedesu a přibližně v tomto období jsme je dostali, pozitivně nás to ovlivnilo,“ připomněl předchozí sezonu. „Někteří to měli dříve, jiní později. Výrazně to však vylepšilo jízdu v této generaci monopostů. Ubíráme se tedy nesprávným směrem, to je jisté.“

„Asi je to o kontrole dodržování pravidel, aby byla tato kontrola lepší směrem do budoucna. Snad nás to všechny přiblíží k sobě,“ doplnil.

Související zprávy

Diskuze