logo F1zpravy.czF1online.sk

Piloti předpovídají, jaké dopady bude mít technická direktiva. Sainz počítá s desetinou sekundy

Oscar Piastri bez predného krídla
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 11:30

Víkendová Velká cena Španělska je jednou velkou neznámou. Nikdo v této chvíli neví přesně říci, jak výrazně může promíchat kartami nová technická direktiva, která opět zpřísňuje testy flexibility. Jen málokdo však očekává, že by novinka způsobila obrovský zvrat ve vývoji sezóny.

Více týmů musí na technickou direktivu reagovat. Na některých předních křídlech si můžeme všimnout více spojnic mezi jednotlivými klapkami, jiné zas zcela změnily směr vinutí uhlíkových vláken. Dalo se však očekávat, že změny se budou týkat zejména struktury a materiálu, aby křídla splnila i přísnější limity.

Podle Frédérica Vasseura by nová pravidla mohla zcela změnit průběh hry, ale jezdci to nevidí tak dramaticky. „Myslím si, že to bude mít menší dopad na každý tým. Na některé snad o trochu větší než na jiné, ale neobrátí to svět vzhůru nohama,“ prohlásil Max Verstappen. V Red Bullu nečekají, že by je to mělo zasáhnout. „Upřímně, s naším současným balancem, pravděpodobně ne příliš.“

Fanoušci Red Bullu však doufají, že díky přísnějším testům se monoposty RB21 přiblíží k McLarenu. Jaká mají tedy očekávání největší favorité na zisk konstruktérského titulu? „Udělali jsme drobné úpravy tu a tam, ale nebudeme muset kvůli tomu měnit náš styl práce,“ řekl Lando Norris.

V padoku se také šeptá, že ze všech týmů se nejvíce pokoušel využít flexibilitu Mercedes, zatímco Ferrari nejméně. Stříbrné šípy taktéž potvrdily, že od Imoly nasazují o něco tužší křídlo, zatímco některé jiné stáje zkoušely tužší křídla alespoň v trénincích.

Charles Leclerc se vyjádřil poměrně neurčitě. „Mohlo by to změnit průběh hry, ale ani nemusí. Nemyslím si, že někdo z nás zná odpověď. My víme, jak to ovlivní nás — nebude to hodně —, ale netušíme, jaký vliv to bude mít na ostatní. Budeme si muset počkat.“

„Opravdu nevím, do jaké míry to změní současné pořadí. Bude třeba udělat jisté kompromisy, ale všichni jsme na jedné lodi. Nemyslím si, že by to z hlediska vašeho pocitu v autě způsobilo výrazné změny. Nebude to velká změna,“ krotí očekávání Monačan.

Lewis Hamilton se také ocitl ve tmě. „Nemám ani ponětí. Nemám ani tušení, co tato direktiva způsobí. Neodvážím se hádat. Já jsem jen trénoval a připravoval se na tento víkend, nedělal jsem nic speciálního.“

O direktivě se pravidelně hovoří už od začátku roku, ale možná je to hodně povyku pro nic. „Myslím si, že největší problém je to, jaký přehnaný ošál se kolem toho udělal!“ zamyslel se Oscar Piastri. „My víme, co se změnilo. Podle mě každý bude muset udělat nějaké změny, alespoň do jisté míry. Já jsem s tímto křídlem ještě nejezdil, ale Lando už ano,“ prozradil.

Desetina nahoru-dolů

Carlos Sainz byl o něco odvážnější a rovnou odhadl, o jak velkých ziscích a ztrátách se potenciálně bavíme. „Samozřejmě, hodně se o tom mluví. Nemyslím si však, že by to způsobilo takové rozdíly, jak si lidé myslí, nebo jak se hovoří o těchto pravidlech.“

„Stále je to přední křídlo, jen bude o trochu tužší a nebude se tak ohýbat. Nečekal bych však více než desetinové ztráty a zisky napříč týmy v padoku, vše v závislosti na tom, jak moc flexibilní jste ta křídla měli. Nemyslím si, že to bude hodně,“ zamyslel se domácí závodník.

Jedna desetina při tak vyrovnaných kvalifikacích může hravě pomoci soupeřům McLarenu. Letošní kvalifikace totiž nerozhodují desetiny, ale setiny sekundy. I ve Španělsku bývá kvalifikace velmi důležitá — mnoho na tom nemění ani dlouhá cílová rovinka.

Sainz nakonec podotkl, že více práce čeká inženýry, kteří mají za úkol pomoci jezdcům najít správný balanc. „Ano, ale myslím si také, že dnes už máme hodně mechanických i aerodynamických nástrojů, se kterými můžeme ladit nastavení těchto aut.“

„I když to bude větší výzva, stále máme k dispozici tři tréninky. V prvním tréninku zjistíme, jak na tom auto je, a potom ho budeme ladit, abychom ho dostali do slušné formy. Umíte si asi představit, že týmy i na simulátorech krouží do nekonečna s těmito novými křídly. Dnes jsou týmy v tomto smyslu až příliš dobře připravené, aby dokázaly zareagovat na změny,“ dodal.

Související zprávy

Diskuze