logo F1zpravy.czF1online.sk

Ferrari se nemůže vypořádat se zavěšením, podle italských médií už pracuje na nových

Lewis Hamilton
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 10:04

Předpokládá se, že při šesté velké ceně sezony už budou mít týmy poměrně dobrou představu o tom, jak nastavit své monoposty — zejména vzhledem k tomu, že již čtvrtým rokem platí stejná pravidla. Scuderii se však příliš nedaří a v Miami nejenže zaostala za McLarenem, ale dokonce se jí vyrovnal i Williams. Problémy se prý týkají zadního zavěšení.

Italský tým v zimě velkolepě prohlašoval, že až 99 procent komponentů na monopostu bude zcela nových. Změny se netýkaly jen aerodynamických komponentů, ale také mechanického nastavení. Přechod z předního zavěšení s přítlačnou vzpěrou na zavěšení s tažnou vzpěrou měl rozšířit možnosti aerodynamického vývoje, ale vyžádal si výrazný zásah do filozofie vozu, včetně zadního zavěšení.

To má být kámen úrazu, uvádí italský insider Giuliano Duchessa z portálu Autoracer.it. „Nejedná se o čistě aerodynamický problém. Vůz zkrátka jede s neefektivním mechanickým nastavením pro závod, což negativně ovlivňuje i kvalifikaci. Z nějakého důvodu se inženýrům nedaří přimět zadní zavěšení, aby fungovalo tak, jak má.“

„Problém může souviset s upevňovacími body nebo zdvihem zavěšení. Továrna údajně již pracuje na novém zavěšení, které by mohlo být přidáno do posledního velkého balíku vylepšení, ale termín jeho nasazení není znám,“ prozrazuje známý novinář.

Podle výše zmíněného zdroje má monopost Ferrari skrytý potenciál, který je na simulátoru jasně viditelný, ale inženýři a jezdci jej nejsou schopni na trati odemknout. Přepracované zadní zavěšení sice není rychlým lékem na tyto potíže, ale poukazuje na skutečnost, že příčina problémů Scuderie ve skutečnosti nespočívá v aerodynamice.

Tým je přesvědčen, že korekce bude fungovat stejně dobře jako před rokem. Ferrari se po problematické střední části roku a zavedení nové podlahy ve Španělsku dokázalo postavit na nohy.

Práci týmu však komplikuje skutečnost, že již v této fázi musí být rozdělen na dvě skupiny. Jedna se věnuje výhradně projektu 678 pro rok 2026. To je také důvod, proč technický ředitel Loïc Serra neodcestoval do Miami — vývoj vozu se totiž nachází v důležité fázi, kdy se zkoumají různé směry a nápady, a to i extrémní. Kromě toho však musí také řešit letošní problémy. Práce má víc než dost.

V Itálii se proto objevují nové otázky: „Nemohlo být Ferrari prostě vylepšenou verzí SF-24, místo aby se měnilo 99 procent komponentů?“ ptá se Duchessa a částečně si odpovídá. „Změnit aerodynamickou rovnováhu tak, aby se více soustředila na přední část vozu, vyžaduje zcela jinou geometrii.“

„Vrtání do převodovky a zhuštění zadního zavěšení se nevyplatilo. Úskalí číhala hned za rohem, ale v simulacích se nedala předvídat. Simulace ukázaly pouze zisky bez handicapů,“ pokračuje insider z prostředí Maranella. „Venturiho vozy zůstávají nejméně předvídatelnými a nejméně čitelnými monoposty v historii F1.“

Nakonec si můžeme připomenout slova Lewise Hamiltona, která ve světle těchto informací dávají o něco větší smysl. „Myslím, že auto funguje opravdu dobře. Ale něco nás v tuto chvíli brzdí. Je to v něm, jen toho nedokážeme využít. Dokud na to nenajdeme řešení, budeme na tom tak, jak jsme teď.“

Související zprávy

Diskuze