Verstappen blokoval Strolla a nedodržel deltu v přípravném kole, ale trestu se vyhnul

Když legenda o údajném nadržování britským jezdcům a přísnějším trestání Maxe Verstappena dostane facku. Nizozemský šampion po závodě v Saúdské Arábii pořádně penil, když dostal trest za zkrácení šikany a udržení prvního místa před Oscarem Piastrim. Jeho fanouškům a internetově zranitelnějším občanům to dalo munici, aby na sociálních sítích opět projevili vlastní neobjektivnost, ze které tak rádi obviňují FIA. Faktem však je, že Verstappenovi prošly v Miami dvě poměrně blatantní přestupky proti pravidlům.
Proč nebyl Max Verstappen potrestán za blokování Lanca Strolla? Takových incidentů jsme v posledním období viděli nespočet a téměř bez výjimky se trestaly. Naposledy jsme to viděli v případě Carlose Sainze, který v japonské kvalifikaci blokoval v první zatáčce Lewise Hamiltona. Španělský závodník se nacházel v brzdné zóně mezi první a druhou zatáčkou – na jednom z nejrychlejších částí okruhu. Nikoho tedy příliš nepřekvapilo, když španělskému závodníkovi napařili trest ztráty tří míst na startu.
Když se však Verstappen pohyboval v brzdné zóně na jednom z nejrychlejších míst na trati v Miami, nikoho to příliš nerozčarovalo. Zvláštní není jen to, že nepřišel trest, ale nedočkali jsme se ani vyšetřování. Není jasné, jak je to možné. Ředitel závodu nezareagoval a věc neposunul komisařům, mlčeli i novináři po skončení sprintové kvalifikace a v podstatě nikdo se na incident neptal.
Trestu se dožadoval v podstatě pouze Stroll, jehož Max mohl připravit o postup do SQ2. „Verstappen byl v poslední zatáčce zcela na prostředku trati. Proto jsme museli brzdit na vnitřku trati a ztratili jsme tam tři nebo čtyři desetiny sekundy. Uvidíme, co se stane,“ řekl kanadský závodník.
„Tohle vás zkrátka obírá o čas na kolo. Desetiny vteřiny vyhazujete ven oknem. Doufám, že to budou vyšetřovat, protože pokud toto můžeme dělat všichni, že budeme jezdit na ideální stopě, tak to nebude vůbec zábavné pro chlapce v ostrých kolech. Uvidíme však, co se stane,“ dodal Stroll.
Verstappen ke komisařům nakonec zamířil, ale důvodem byl zcela jiný incident. V přípravném kole v SQ2 totiž nedodržel maximální požadovaný čas v přípravném kole, který ředitel závodu v instrukcích před startem velké ceny požaduje od jezdců. Nebyl jediný, spolu s ním se přestupku proti pravidlům dopustili Russell, Lawson, Albon, Sainz a Bortoleto.
I v tomto případě byli komisaři shovívaví, co jim nebudeme vyčítat, protože přehnané tresty za takový incident nejsou namístě. Na druhé straně, pomalejší přípravné kolo vám může poskytnout výhodu při přípravě pneumatik. Kromě toho, Verstappen se chyby nedopustil kvůli tomu, že by uhýbal soupeřům v rychlém kole, čas nedodržel pro chybu týmu.
„Tým během výslechu uvedl, že v důsledku chybného naprogramování se na displeji zobrazovala delta s odchylkou šest sekund a proto se pilot řídil deltou, která byla konstantně o šest sekund pozadu za minimálním požadovaným časem. Tým problém identifikoval a okamžitě jezdci nařídil, aby upravil svou rychlost a byl minimálně šest sekund pod časem zobrazeným na displeji, což v následujících kolech i důsledně dodržoval. Toto potvrdila i telemetrie,“ stojí v rozhodnutí komisařů.
„Komisaři uznávají, že i když došlo k porušení pravidel, jezdec nejezdil ‚zbytečně pomalu‘ vzhledem k informacím, které měl k dispozici. Zároveň nevadil ostatním ani nevytvořil nebezpečnou situaci. Proto komisaři rozhodli, že trest pro jezdce není na místě. Týmu však bylo uděleno napomenutí, protože je zodpovědný za zajištění správného zobrazování časových údajů,“ uvedli komisaři.
S napomenutím vyvázli všichni pět piloti, kteří se v průběhu kvalifikace dopustili tohoto přestupku.