logo F1zpravy.czF1online.sk

Sainza nepřekvapují Hamiltonovy problémy: Dnes musíte přizpůsobit jezdecký styl autu

Carlos Sainz
© X/Williams
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 18:01

Carlos Sainz má ze současného startovního pole nejvíce zkušeností s přestupy mezi týmy, a tak se dokáže dokonale vcítit do Lewise Hamiltona, který má ve svém novém působišti problémy. Podle Španěla to může souviset se skutečností, že při současných monopostech je třeba upravit svůj jezdecký styl, zatímco v minulosti byla auta k jezdcům o něco vstřícnější.

Z Lewise Hamiltona se stal jakýsi expert na jízdu v monopostech předchozí generace. S přísavným efektem má ovšem stále problémy, které nevyřešil ani přestup do Ferrari. Ve skutečnosti se není čemu divit, protože mnohé věci jsou pro něj nové.

Carlos Sainz proto chápe, že se ještě nedokáže vyrovnat svému kolegovi Charlesi Leclercovi. „Vůbec nejsem překvapen. Očekával jsem, že se to stane i mně, a očekával jsem to i u něj, protože v tomto sportu neexistují žádná tajemství. Když čelíte týmovým kolegům, jako jsou Alex a Charles, kteří znají tým skrz naskrz a už podávají výkony na maximální úrovni, můžete být jen o trochu lepší nebo stejně dobří jako oni. Nemůžete se objevit a najednou být o dvě nebo tři desetiny rychlejší, protože to není možné. Oni jsou už na limitu monopostu.“

„Když naskočíte do nového týmu, vy sami od sebe očekáváte i ostatní od vás očekávají, že se dostanete na tu úroveň. Víte však, že to bude chtít čas,“ pokračuje pilot Williamsu, který se pomalu vyrovnává Alexi Albonovi. „Oni toho vědí mnohem víc než vy, takže chce to čas. Čím dříve si tímto procesem projdete, tím lépe.“

„Některým to však může trvat déle, jiným kratší dobu. Lewis měl v Číně úžasný víkend, ale pak se jakoby opět ocitl trochu v problémech. Chce to čas,“ připomíná Sainz.

Kdysi byly nároky na správný jezdecký styl menší

Proces adaptace výrazně prodlužuje povaha současných monopostů. Auta mají velmi úzké optimální okno. Trefit se do něj je velmi obtížné, ale úspěšným přinese obrovské časové zisky. K tomu je však nutné svůj jezdecký styl „ušít na míru“ monopostu.

„Abyste byli rychlí, musíte v něm jezdit velmi specifickým stylem,“ zdůraznil Sainz. „V autech z roku 2021 jste mohli jezdit se dvěma nebo třemi různými jezdeckými styly a dostat se k víceméně identickým časům na kolo, protože auto vám umožnilo dostat se na limit různými způsoby.“

Dnes už to neplatí. „Čím více jezdím v této generaci aut, čím více se vrtám v datech, tím více si uvědomuji, že se potřebujeme specializovat na jeden konkrétní jezdecký styl. Pokud nejezdíte podle něj, nikdy nebudete rychlí. Jde o to, jak s vámi auto interaguje a jaký styl vám umožňuje využít. Musíte ho pochopit. Je to však dobrá poznámka, jízda v těchto autech je náročná.“

Když Lewis Hamilton vysvětloval své problémy, zmínil například brzdění motorem. V Mercedesu ho prý nikdy nevyužíval, a tak na něj není vůbec zvyklý. Podle Carlose Sainze je to přitom jen jedna proměnná ve spleti komplikovaných rovnic.

„Tohle je jen jedna z patnácti věcí, které se musíte naučit znovu,“ komentuje problémy, se kterými se musí vypořádat pilot v novém autě. „Některé týmy raději využívají brzdění motorem, aby auto zrotovaly v zatáčce, jiné preferují využívat diferenciál, další zase přesun brzdného balancování, nebo dají více přítlaku na přední část auta. Pak se to dá mechanicky, se sklonem auta nebo světlou výškou…“

„Neumíte si představit, kolik různých možností existuje, abyste dosáhli podobné doby na kolo, a to docela různými způsoby. Toto je přitom jen jedna z alespoň patnácti nebo dvaceti věcí, kterým se snažíte přijít na kořen,“ podotýká rodák z Madridu.

Carlos Sainz si v posledních letech zvykl na využívání motorové brzdy a nyní je v opačné pozici než Hamilton. „Samozřejmě, i ve Williamsu zkouším brzdění motorem, jestli to bude fungovat, zkouším nízkou světlou výšku, různé mapy diferenciálu, mechanický balanc… Každý víkend zkouším vše možné a zkoumám, co autu vyhovuje a co ne. Některé věci pasují k vašemu jezdeckému stylu, jiné ne.“

„Tohle je boj a proces, který mě baví. Uvědomujete si však, že párkrát se v něm zmýlíte. Když to však zapadne do sebe, řeknete si, tak tohle funguje! Je to takový heuréka moment a máte z něj dobrý pocit,“ dodal.

Související zprávy

Diskuze