Chtěl bych v autě i dvanáctiválce, prohlásil závodník ve Vasseurovi

Když se ve Formuli 1 začnou vzpomínat motory s deseti nebo dokonce dvanácti válci, šéfovi Ferrari Frédéricu Vasseurovi se rozzáří oči. Na druhé straně si však uvědomuje, že nová pravidla by se neměla tvořit hurá stylem, ale s velkou dávkou vážnosti.
Každé zasedání Komise F1, kterého se účastní zástupci FIA, FOM a týmů, se odehrává za zavřenými dveřmi. Mezinárodní automobilová federace z každého takového zasedání připraví sumář toho, co se dohodlo a probíralo, ale jen pomalu k nám prosakují podrobnosti o tom, kdo pro co hlasoval a proti čemu protestoval.
Na posledním zasedání se však probíralo důležité téma, kterým je motorová budoucnost Formule 1. Jednotlivé strany se zatím dohodly, že pravidla se nebudou měnit, ale v případě nevyrovnané výkonnosti pohonných jednotek bude připraven mechanismus, který tím slabším umožní časem se dotáhnout. Změna samotné technologie přijde až za pár let.
Frédéric Vasseur prozradil, že rád by si přímo během soutěžních víkendů zavzpomínal na časy, kdy Formule 1 vládly hlučné bestie. „Byla to pozitivní diskuse,“ zhodnotil zasedání Komise F1. „Pokud se mě zeptáte jako závodníka, já bych velmi rád měl v autě dvanáctiválce, už jen kvůli tomu hluku, zvuku a podobně.“
Ve Ferrari jsou však opatrní a nechtějí hodit do koše blížící se sadu pravidel. „Na rok 2026 však už máme stanovená pravidla. Když jsme se začali bavit o roce 2026, tak jsme řekli: OK, uklidněme se! Inu a teď se bavíme o roce 2031. Za dvě minuty přijde otázka, co bude v roce 2040!“ zavtipkoval si francouzský manažer.
Nápad navrátit do Formule 1 více válců je stále v zárodku. Formule 1 má nyní dostatek času přehodnotit, zda nebudou nasnadě i vhodnější alternativy. Frédéric Vasseur považuje za pozitivní, že se motory budoucnosti začaly rozebírat tak brzy.
„Ale musíme to brát vážně,“ upozorňuje Vasseur. „Otevřeli jsme tuto diskusi. Myslím, že toto je snad poprvé, co se tak brzy začíná mluvit o nové generaci. To je dobré, protože potřebujeme si vyslechnout, co si o tomto tématu myslí ostatní, a podívat se na různé přístupy.“
„Buďme však otevření. Pokud mám být upřímný, bylo to velmi konstruktivní setkání. Bylo velmi pozitivní, protože každý prezentoval svůj vlastní názor. To je podle mě správný přístup,“ zhodnotil šéf Ferrari.