logo F1zpravy.czF1online.sk

Problémy Ferrari nejsou způsobeny koncepcí auta, odkazuje Vasseur

Lewis Hamilton a Frédéric Vasseur
© DPPI/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala17. 4. 2025

Ferrari se před sezónou 2025 rozhodlo úplně předělat přední zavěšení, s čímž souvisela i velká rekonstrukce monopostu. Podle Frédérica Vasseura je na autě až „99 procent komponentů“ nových. Přesto italský tým chybí v bojích o první příčky. Neudělali technici z Maranella chybu? Šéf Ferrari svoji továrnu hájí a odkazuje, že v koncepci auta nemáme hledat problém.

Přestavba přední nápravy dala inženýrům zabrat. Známé a ověřené řešení s tlačnou vzpěrou vyměnili za tažnou vzpěru, která by po aerodynamické stránce měla přinést několik benefitů — podle technického ředitele Loïca Serry pomáhá uklidnit proudění vzduchu kolem auta, ale zejména nabízí větší prostor pro aerodynamický vývoj — při starém řešení už Ferrari narazilo na vývojový strop.

Jednou z dalších změn bylo rozšíření rozvoru kol, díky čemuž se bočnice začínají o něco dál za předními koly. Benefitem je více prostoru pro kontrolování proudění vzduchu směrem k zadní části monopostu. Ani tyto, ani další změny však zatím nepřinášejí ovoce. Ferrari na čelo ztrácí.

Šéfa týmu se proto po závodě v Bahrajnu ptali i na Leclercova tvrzení, že autu chybí celkový výkon. „S koncepcí to nemá nic společného,“ zdůraznil Frédéric Vasseur. „Z jednoho segmentu víkendu na druhý se obraz trochu mění. V některých stintech bojujeme s McLarenem, například ve sprintovém závodě v Číně nebo ve druhém bahrajnském stintu.“

„Pokud se však podíváme na sezónní průměry, myslím si, že nám chybí dvě, tři nebo čtyři desetiny. Nevím, ale něco nám chybí,“ připustil vzápětí francouzský manažer. Zdá se proto, že pokud Ferrari ze svého auta vyždímá vše a soupeři zaváhají, tak italská stáj může bojovat i o nejvyšší příčky.

To ovšem na titul nebude stačit. „To znamená, že musíme pokračovat v práci. Množství přítlaku je toho součástí, ale na druhé straně oni vypadají být lepší, i když jsou podmínky extrémnější a je třeba mnohem více šetřit pneumatiky.“

Ferrari chce pomoci Hamiltonovi, ale krok musí udělat i on

Dalším problémem je fakt, že Lewis Hamilton si ještě docela nezvykl na své Ferrari. V kvalifikacích sledujeme podobné problémy, jaké měl loni v Mercedesu, a na jeho tváři bylo vidět obrovské zklamání. Vasseur prozradil, že sedminásobnému mistru světa v neděli musel připravit motivační řeč.

„Dvanáct let spolupráce [s Mercedesem] nenahradíte během dvou týdnů nebo dvou závodů,“ upozorňuje Vasseur. „Určitě se potřebujeme zlepšit, ale to platí pro každého v padoku. DNA tohoto sportu je o tom, že se snažíte odvést lepší práci. Podle mě je fajn, že Lewis je nastaven takto: OK, musím se zlepšit a musím se adaptovat na toto auto.“

„Budeme pracovat na autě a vyvíjet ho pro Lewise, ale i on musí udělat krok,“ avizuje 56letý rodák z Draveilu. „Myslím si, že to děláme velmi pozitivně a konstruktivně. Líbí se mi i to, že v sobotu večer byl trochu zklamaný, protože pokud pilot skončí kolem desátého místa a prohlásí, že je to škoda [tak je to špatné znamení]. Byl zklamán, protože během celého víkendu až do toho momentu byl mnohem lepší.“

„Dnes je F1 taková. Nebyla taková před třemi nebo čtyřmi lety, kdy byly mezi týmy rozestupy pěti desetin. Když jste tehdy udělali chybu, ztratili jste jednu pozici nebo jednu řadu. Pokud dnes přijdete o pět desetin, ztratíte šest nebo sedm příček,“ připomněl velkou vyrovnanost Vasseur.

Hlavně zachovejme klid

Lewis Hamilton zatím ve Ferrari zažívá jízdu na emoční horské dráze. Oslavy skvělého výsledku zvykne vystřídat zklamání, někdy dokonce během jediného dne. Podle Vasseura je proto důležité zachovat klid — Scuderia je nejpopulárnějším týmem na světě a její fanoušci patří i mezi ty nejemotivnější.

„My jsme emotivní, takže nic jiného jsem ani nečekal!“ řekl na margo toho, zda veřejnost soudí Lewise Hamiltona příliš brzy, protože za námi nejsou ani čtyři akce. „Po Číně jsme se bavili o konceročním předávání cen. Po druhém závodě v Číně už o katastrofě.“

„Myslím si, že po stránce managementu bychom to měli brát trochu klidněji. Jako každý jiný, i my zažíváme vrcholy a pády. Problém je v tom, že u nás jsou ty vrcholy vyšší a propasti hlubší. Chceme si proto udržet konzistentní přístup z posledních dvou let. Musíme zachovat klid, abychom se pokusili zlepšit stotinku po stotince sekundy. Jsem přesvědčený, že odvedeme stejně dobrou práci jako v posledních dvou letech,“ dodal.

Související zprávy

Diskuze