logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA omilostila Russella. Ztratil více, než získal, vypočítali komisaři

George Russell
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala13. 4. 2025

Jmenný seznam jezdců na pódiu Velké ceny Bahrajnu se nakonec nebude měnit „od zeleného stolu“. Mezinárodní automobilová federace omilostila George Russella a hrozbu penalizace vzala zpět. Ve prospěch Mercedesu totiž hrálo několik polehčujících okolností včetně faktu, že v konečném důsledku nic nezískal.

George Russell v závodě bojoval s řadou problémů. Součástí toho bylo i manuální ovládání systému DRS v důsledku nesprávně fungujícího transpondéru. Systémy FIA neuměly přesně určit rozestupy kolem George Russella, a tak ani neuměly vyhodnotit, zda má oprávnění aktivovat DRS.

Aby jej Mercedes mohl aktivovat manuálně, musel vypnout automatický systém, který DRS obyčejně řídí. Práci mu však navíc komplikovaly i problémy s volantem, který mu v jednu chvíli zhasl, a jindy mu neposkytoval potřebné informace.

„V důsledku problémů s časoměrem, který dodává třetí strana, došlo k selhání spojení mezi automatizovaným systémem DRS a monopostem. Proto FIA schválila manuální aktivaci DRS v souladu s článkem 22.1 h),“ píší komisaři ve verdiktu. „V dané chvíli pilota trápily problémy se systémem brake-by-wire a další elektronické komplikace.“

„Pilot dostal radu, aby v kokpitu využil dodatečné tlačítko, které slouží jako záložní tlačítko vysílačky, ale zároveň i tlačítko pro manuální aktivaci DRS. Na rovince mezi zatáčkami 10 a 11 se pokusil vysílačkou spojit s týmem použitím tohoto tlačítka, ale místo toho nechtěně aktivoval DRS,“ popsala FIA fakta z tématu.

Důležité však bylo ještě něco jiného: Získal George Russell tímto pochybením nějakou výhodu? Komisaři se rozhodli posvítit si také na to, kolik času Mercedes získal, resp. ztratil. Russell se totiž hájil tím, že DRS bylo aktivováno jen na zlomek vteřiny, a aby nezískal nepovolenou výhodu, ubral plyn.

„DRS bylo aktivováno na vzdálenosti 37 metrů na rovince, která má přibližně 700 metrů. Zatímco získal 0,02 sekundy, aby to vykompenzoval, v další zatáčce zpomalil o 0,28 sekundy. Tento fakt potvrdila telemetrie,“ pokračují formuloví arbitři. „I když technicky došlo k porušení pravidel, komisaři rozhodli, že nebyla získána žádná sportovní výhoda, a proto neudělují žádnou penalizaci.“

Související zprávy

Diskuze