Norris a Piastri se po týdnu shodují: V Japonsku jsme to mohli udělat jinak

McLaren sklidil po prvních dvou závodech nové sezóny obrovskou pochvalu. Zdálo se, že tento tým se poučil z loňského ročníku a zároveň dokázal postavit ještě rychlejší monopost než loni. Ve Formuli 1 jste však jen tak dobří, jak dobrý byl váš poslední závod. Na vlastní kůži to nyní pocítili i Lando Norris a Oscar Piastri.
Ti byli po úvodních vítězstvích v laufu, ale porážka v souboji s Maxem Verstappenem v Suzuce znamenala také psychologickou prohru. Tým se najednou vrátil o několik měsíců do minulosti a opět čelil nepříjemným, ale velmi legitimním otázkám na svou strategii, komunikaci i způsob rozhodování.
I když Andrea Stella se svými piloty po Japonsku odrážel jakoukoli kritiku nebo pochybnosti, v Bahrajnu přišel mírný odklon od této rétoriky. Oscar Piastri i Lando Norris svůj tým podpořili. Oba však na závěr přidali ještě jedno „ale“, které bylo zároveň přiznáním, že bezbřehá nečinnost v Suzuce by se už neměla opakovat.
„Klíčem ke zdolání Maxe byla zjevně kvalifikace,“ konstatoval Piastri před novináři v Bahrajnu. „Prošli jsme si to a dospěli jsme k závěru, že k předjetí jste v neděli potřebovali velkou výkonnostní výhodu. Jak jsem řekl, nejlepší cesta za vítězstvím vedla přes kvalifikaci a během samotného závodu jsme měli výrazně omezené možnosti.“
„Prošli jsme si množství různých scénářů a zvažovali jsme, co bychom příště mohli udělat jinak. Dospěli jsme k závěru, že většina alternativ s sebou přinášela velké riziko, ale jen malou šanci na odměnu,“ uvedl australský závodník.
Ten však nakonec uznal, že pořád zde byly možnosti, které McLaren měl vyzkoušet. „Přesto si myslím, že stále byly určité věci, které jsme mohli zkusit a udělat je trochu jinak. Věřím, že i tým si to přizná. Třeba si však pamatovat, že jsme ve velmi počáteční fázi sezóny a bylo důležité, abychom nedarovali body týmům, které jsou za námi,“ dodal Piastri.
Ten zcela zjevně vyzýval tým, aby „si přiznal“, že příště bude lépe vyměnit pozice a dát mu šanci na útok na Verstappena. Nevíme, jak je možné, že McLaren viděl jen málo dalších možností, vždyť alternativní strategie se nabízela jako obrovská příležitost. Jack Doohan ukázal, že časný pit stop a pokus o undercut fungoval, zatímco Kimi Antonelli byl reklamou na overcut.
McLaren však zjevně považoval konzervativní strategie za nejlepší způsob, jak neztratit body například ve prospěch Charlese Leclerca. Na závěry týmu po skončení závodu se však novináři v Bahrajnu neptali jen Oscara Piastriho, ale také Landa Norrise. I anglický závodník přitom uznal, že tým si nemusel počínat takto konzervativně.
„Při zpětném pohledu můžete mluvit o mnoha věcech, ale nic z toho nebylo bez rizika, který byl nejdůležitější odpovědí na všechny otázky. Po válce je každý generál. Ani já jsem nebyl po závodě příliš spokojen, ale, víte, nic nebylo jisté. Nemáte jistotu, že bych předjel Maxe,“ řekl Norris.
„Neexistovala záruka, že undercut bude fungovat. Vrátil bych se do provozu a neměl jsem žádnou jistotu. Ať už lidé říkají cokoliv, já s tím nesouhlasím. Vždy stojím za rozhodnutími týmu a mám k němu absolutní důvěru, že jedná v nejlepším zájmu nás všech,“ vysvětlil anglický závodník.
I když to zní jednoznačně, Lando si na závěr své odpovědi přece jen pohrál s myšlenkou, že McLaren by měl více riskovat už jen proto, že on sám je ochoten podstoupit toto riziko. „Otázkou po posledním víkendu je, jestli jsme, a zda jsem já osobně, ochotni více riskovat v určitých situacích. Byl bych ochoten riskovat, vyjet na trať za soupeři a jet si po vítězství? Ano, byl. I když máme dobrý výsledek a získali jsme body do Poháru konstruktérů, ztratil jsem vůči Maxovi, a právě on je můj hlavní soupeř,“ dodal Norris na závěr.