Norrise pobavili obvinění z podvádění: Něco takového se naučíte už ve školce

Letošní sezóna měla být, teoreticky, nejvyrovnanější za poslední roky. Nasvědčoval tomu pohled na druhou polovinu minulé sezóny, ale McLaren vytáhl na začátku nového ročníku z rukávu nejedno eso. I když se konkurenti všemožně snažili smazat výhodu stáje z Wokingu, ta pokračuje v nadvládě.
McLaren v této sezóně nenašel stabilního konkurenta. Způsob, jakým dokáže monopost MCL39 pracovat s pneumatikami, nemá na startovním roštu obdoby. Kvalifikace dokazují, že z hlediska čisté rychlosti nemá konkurence takovou ztrátu, ale v závodním tempu vidíme mezi McLarenem a ostatními týmy někdy až propastné rozdíly.
Nic na tom nezměnilo ani několik technických direktiv a změna zátěžových testů předních křídel. Nepotvrdila se ani žádná obvinění či náznaky obvinění, že inženýři nějakým chytrým způsobem obcházejí nebo dokonce porušují pravidla.
Pilota týmu Landa Norrise podle jeho slov všechen rozruch dobře pobavil. „Něco takového se naučíte už ve školce. Bylo velmi zábavné sledovat, co lidé dokáží vymyslet a co umí vytvořit z nesmyslů,“ poznamenal britský závodník v podcastu Beyond the Grid.
V tuto chvíli je třeba poznamenat, že FIA ví o všem, co týmy montují na monoposty a vítězové obvykle čelí přísnějším kontrolám. Nenašli však nic, co by naznačovalo, že by inženýři ve Wokingu vytvořili něco nelegálního. „Jsme pod důkladnější kontrolou,“ řekl Norris.
„Procházíme větším počtem prověrek a máme i více pravidel. Došlo k zavedení věcí, které nás měly zpomalit a zkomplikovat nám život. Tak to však v čele chodí. Když vedete, najde se více lidí, kteří se vás snaží stáhnout ke dnu,“ dodal Lando.
Všechny teorie byly nakonec z různých důvodů smeteny ze stolu a dnes se kolem řešení McLarenu tolik nespekuluje. Nejrozšířenější závěr zní, že tým vymyslel velmi chytrý způsob chlazení zadních brzd, který konkurence v této sezóně nedokáže napodobit a bude muset počkat na rok 2026. FIA však mezitím upravila příští rok pravidla způsobem, který zamezí využívání podobných řešení.
„Je pro ně důležité zjistit, jak vás mohou porazit, někdy doslova za každou cenu. Když se nějaký tým snaží vrátit na čelo, někdy jeho jednotlivci přicházejí s bizarními teoriemi o vodě v pneumatikách, chlazení brzd apod. Když lidé přicházejí s podobnými nesmysly, tehdy víte, že odvádíte dobrou práci,“ konstatoval Norris.
- Štítky
- Lando Norris
- McLaren