logo F1zpravy.czF1online.sk

Důvod Sainzových problémů? Carlos prý jezdí se zděděným loňským šasi

Carlos Sainz, zničený monopost
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 3. 2025

Carlos Sainz se po úvodních dvou velkých cenách zařadil k nespokojencům. Nejenže je sám nespokojen se svými výkony, ale ozývá se i veřejnost, která od španělského závodníka očekávala víc. Kromě toho rodák z Madridu sleduje velmi dobré výkony svého týmového kolegy Alexe Albona. Jak se ale ukazuje, britsko-thajský závodník zřejmě má jednu nezanedbatelnou výhodu.

Na začátek se musíme vrátit do roku 2024. Williams má za sebou velmi nezdařený rok a na problémech se podepsala i nemalá smůla. Na druhé straně, nehody pilotů nikdy nejsou zcela dílem neštěstí či smůly. Rozpočet na opravy dosáhl v minulé sezóně hodnoty, které některé týmy nenaplní ani za tři roky.

Zašlo to dokonce tak daleko, že tým byl pro obrovské účty nucen překročit rozpočtový strop. Pravidla to umožňují v případě, že se rozpočet v následující sezóně sníží o částku, o kterou jste jej rok předtím překročili – takto budete mít v podstatě stejný rozpočet jako všichni ostatní, ale v rozpětí dvou let.

Nezáviděníhodná situace Jamese Vowlese a jeho účetních se prý podepsala i na letošní výkonnosti týmu. „Monokok pro rok 2024 je modifikovanou verzí z monopostu FW46, ale jde o stejný kus. Jak jsme již vysvětlili, letošní monopost FW47 je v souladu s našimi cíli pro rok 2026 evolucí toho loňského,“ uvádí stanovisko Williamsu, které přinesl novinář Chris Medland.

Ten uvádí, že Alex Albon jezdí s novým šasi z předsezónních testů, o které se piloti v Bahrajnu dělili. Další nový kus tým nemá k dispozici. Abychom to uvedli na pravou míru, mnohé týmy používají loňskou specifikaci šasi a patří k nim i Williams. Tým však letos z rozpočtových důvodů vyrobil jen jeden nový kus, který obdržel Albon, zatímco Sainz jezdí s upraveným loňským podvozkem, který během svého působení pořádně otřískali Logan Sargeant a Franco Colapinto. Nebylo by to poprvé, kdyby některého jezdce negativně ovlivňovalo poškozené a mnohonásobně opravované šasi.

Medland zároveň dodává, že Williams má k dispozici ještě jeden kus – pravděpodobně se jedná o loňské šasi Alexe Albona. Zároveň je třeba ocenit samotného Sainze, který nešel proti svému týmu, na případné problémy se šasi neupozorňoval a chlapsky se na nic nevymlouval.

Po závodě v Číně se však tvářil velmi zmateně a nedokázal si vysvětlit, co to Williams v jeho rukou vlastně dělá. „Strategii jsme zvolili správně, ale bohužel naše tempo bylo… prostě jsme nebyli dost dobří a opět jsme se trápili s předními pneumatikami,“ vysvětlil Sainz po skončení nedělního závodu.

„Pokud mám být upřímný, je to pro mě trochu záhada. Nejsem spokojen, protože když jsem nasedl do tohoto auta, od první chvíle jsem byl na předsezónních testech velmi rychlý. Nevím, kam se naše tempo vytratilo. Alespoň nás čeká dobrých deset dní, během kterých můžeme zanalyzovat, co se pokazilo,“ řekl španělský závodník.

Ten toho má za sebou v kariéře poměrně dost. Ve Formuli 1 strávil více než dekádu a vyměnil množství různých týmů. Ani on si však nedokázal vysvětlit, jak je možné, že se výkonnost monopostu tak záhadně mění. „Byl to jeden z nejzvláštnějších výkyvů výkonnosti v mé kariéře. Na testech v Bahrajnu a Abú Zabí jsem měl velkou přirozenou rychlost, dokonce i v úvodu australského víkendu, ale tempo se najednou vypařilo,“ nechápal Sainz.

„Na mé straně garáže jsme provedli množství změn v nastavení. Koneckonců jsme však s Alexem zvolili něco velmi podobného. V jeho případě se zdálo, že monopost dobře zareagoval na změnu, která měla vyřešit drolení pneumatik, a dnes byl mnohem rychlejší. V mém případě to však vypadalo, že to moc nepomohlo,“ dodal zklamaně španělský závodník.

Související zprávy

Diskuze