logo F1zpravy.czF1online.sk

Verstappena by motory V10 mohly udržet déle ve Formuli 1, nápad se líbí i Hamiltonovi

Max Verstappen a Lewis Hamilton
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 3. 2025

Za oponou Formule 1 momentálně probíhají horečnaté diskuse o další podobě tohoto sportu. Technická pravidla pro rok 2026 si nezískala množství podporovatelů. Namísto toho, aby se mluvilo o nadcházející změně předpisů, podobně jako tomu bylo v roce 2021, hovoří se spíše o tom, co bude následovat později. Debata o motorech V10 upoutala pozornost nejednoho formulového nadšence.

Možná si vzpomenete, jak byla v roce 2021 propagována nová pravidla. Makety nových monopostů se nacházely na každém okruhu, předpisy tvořila pracovní skupina kolem legendárního Rosse Brawna, který osobně vysvětloval jejich fungování, a oficiální kanály Formule 1 zaplavovaly osvětová videa na toto téma. Nyní se nic takového neděje. V podstatě to vypadá, jako kdyby ani sama Formule 1 nedůvěřovala tomu, do čeho se pouští.

Nedůvěřují tomu ani samotní jezdci, kteří by rádi přivítali změny. Menší a lehčí monoposty by v roce 2026 měly dostat, i když budou jen o málo menší a lehčí – spekuluje se, že dostat se na hmotnostní limit bude pro inženýry téměř nemožné.

Naopak představa návratu motorů V10 si získala pozornost a nadšení nejednoho fanouška. Patří k nim i Max Verstappen. „Možná,“ odpověděl Nizozemec na otázku, zda by ho zavedení desetiválců mohlo udržet ve Formuli 1 delší dobu. „Je to určitě vzrušující představa než motory, které dnes máme.“

„Pamatuji si, když jsem se jako dítě procházel po paddocku a slyšel jsem řev motorů. Vyvolává to ve vás mnohem víc. Auta možná byla pomalejší, ale pocit z takového motoru je něco, co se ve srovnání s těmi současnými ani nedá popsat,“ dodává Verstappen.

Ten je známý benzínový nadšenec a purista, ale ztotožní se s ním i fanoušci s mnohem zelenějším uvažováním. Nemusíte být génius, abyste si spočítali, že pohonné jednotky se na uhlíkové stopě současné Formule 1 podílejí mizivým procentem. Je sporné, zda se sportu vyplatí takový marketing za cenu divácky méně atraktivní atmosféry na okruzích.

K Maxovi se přidal i známý ekolog Lewis Hamilton. „Doufám, že za dvacet let budeme mít skvělé závody a auta s dobrým zvukem. Určitě věřím, že nebudeme na sto procent električtí, ale raději si vybereme motory V10 nebo V12 bez uhlíkové stopy,“ řekl sedminásobný mistr světa ještě koncem února.

Proč by to však muselo být až za dvacet let? V paddocku momentálně probíhají diskuse o mnohem dřívějším nasazení velkých a hlučných motorů. „Není žádným tajemstvím, že motory V6 nikdy nezněly dobře,“ řekl Hamilton minulý týden.

„Pamatuji si, když jsem byl v roce 1996 poprvé ve Spa na závodě. Michael Schumacher projížděl přes první zatáčku a mně se chvěla hruď. Pokud bychom se dokázali vrátit k těmto úžasně znějícím motorům a zároveň splnili cíle o udržitelnosti, tak proč ne?“ dodal Hamilton.

Související zprávy

Diskuze