logo F1zpravy.czF1online.sk

Russell bije na poplach: Ani Red Bull neměl takový náskok jako McLaren

George Russell
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala20. 3. 2025

George Russell na první velké ceně sezóny upozorňoval královnu motorsportu na to, že McLaren přeskočil konkurenci tak výrazně, že si může dovolit investovat své zdroje do příští sezóny. Týden analyzování dat v něm tento dojem ještě umocnil. Russell tvrdí, že Red Bull ani ve svých zlatých časech neměl takový náskok jako dnes McLaren.

Max Verstappen a Red Bull v roce 2023 zaznamenali nejdominantnější ročník v dějinách celé Formule 1. V následující sezóně se rozložení sil v padoku vyrovnalo, ale George Russell varuje před tím, že šlo jen o jakousi výměnu stráží. Bojovat proti dnešnímu McLarenu má být prakticky beznadějné.

„Určitě si myslím, že jejich auto má na to, aby vyhrálo všechny závody,“ prohlásil George Russell v Šanghaji. „Jejich auto by mělo vyhrát všechny závody, ale nemyslím si, že letos vyhrají všechny závody. Vždyť uvidíme.“

McLaren může mít vynikající monopost, ale je sporné, zda i jeho jezdci dokáží podávat stejně bezvadné výkony jako Max Verstappen v roce 2023. „Jejich letošní náskok je větší, než jaký měl Red Bull kdykoliv předtím. Když však Max seděl v tom autě [z roku 2023], v každém jednom kole byl dost spolehlivý — vždy se dostal do Q3, zvládl kvalifikaci, nikdy o tom nebyly pochybnosti.“

„Snad my budeme schopni využít situace, jak se nám to podařilo o víkendu, protože tihle kluci měli získat double,“ řekl s odkazem na Landa Norrise a Oscara Piastriho. Australan se o domácí pódium připravil po výletu mimo trať ve třetím sektoru.

Russell prozradil i to, že podle něj Red Bull měl v roce 2023 náskok „tří nebo čtyř desetin“. „Náskok, který má nyní McLaren, je však určitě od toho větší.“

Na druhé straně v Red Bullu věří, že ztrácejí už jen tři desetiny a do pěti velkých cen se na McLaren úspěšně dotáhnou.

McLaren kraluje při práci s pneumatikami

Kde se však vzal tento náskok McLarenu? Technická pravidla se během zimy nijak výrazně nezměnila a všichni čekali, že výkonnost týmů bude konvergovat zároveň s tím, jak se blíží rychlostnímu stropu. Russell si myslí, že tajemství McLarenu tkví v práci s pneumatikami, kde lze najít velké výkonnostní zisky.

I proto si Russell myslí, že McLaren je nedostižný. „Pokud se bavíme o tom, že byste chtěli stejně mnoho času na kolo najít díky přítlaku, tak to se nestane. V jedné sezóně se něco takového nikdy nestalo. Je jasné, že něco dělají lépe než ostatní. Když jsou pneumatiky rozpálené, jsou jednoznačně rychlejší než všichni ostatní.“

„Viděli jsme to i na testech v Bahrajnu a ve třetím sektoru během kvalifikace [na VC Austrálie]. Ve třetím sektoru byly o čtyři desetiny rychlejší než leckdo jiný. Měli v něm stejné auto jako v prvním a druhém sektoru, rozdílem je jen přehřívání pneumatik,“ prezentuje výsledky své analýzy britský jezdec.

Dá se s tím něco dělat? „Je zde prostor pro zlepšení. Víme, že ten prostor máme, ale nemám pocit, že bychom měli obrovské množství příležitostí zlepšit se v této oblasti, je dost omezována. Očividně dělají něco chytrého. Tento rozdíl je markantní.“

Russell nevkládá velké naděje ani do přísnější technické direktivy, která pojednává o flexibilitě klapky zadního křídla. „Kdyby technická direktiva platila od Melbourne, určitě by závod vyhráli, protože jsou tak daleko vpředu.“

Má McLaren slabinu?

Pokud McLaren výrazně předčí své soupeře, když se pneumatiky přehřívají, zůstává jim jedna naděje. Všichni musí věřit, že v nejbližších týdnech budeme mít co nejvíce chladných velkých cen, dokud se ostatní nedotáhnou na papájový tým.

„V chladu se mohou trápit,“ přikývl Russell. „Když všichni ochlazují své pneumatiky, tak jsou jasně lepší a viděli jsme to i loni — v Singapuru bylo horko, je to náročný městský okruh, a oni byli jasně před všemi ostatními. Zandvoort je dalším okruhem s přehříváním. Pak ve Vegas byli ztraceni.“

„Očekávám, že na těchto specifických okruzích se potenciálně mohou trápit, ale jsem si jistý, že mají v rukávu něco, aby to vykompenzovali, protože si uvědomují, kde se budou trápit,“ uzavřel.

Související zprávy

Diskuze