logo F1zpravy.czF1online.sk

Sainza zaskočilo chování auta v Austrálii: Něco takového si v Bahrajnu nevyzkoušíte

Carlos Sainz, zničený monopost
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala20. 3. 2025

Zatímco Alex Albon vybojoval pro Williams krásné páté místo, Carlos Sainz se na závod díval už jen z boxové zídky. Během výjezdu safety caru ztratil kontrolu nad svým autem a havaroval, což připisuje nepředvídatelnému chování pohonného ústrojí. Uvědomuje si, že to nebyla jeho chyba a že neměl kdy tento nedostatek odstranit.

Na mokrém a kluzkém okruhu se v neděli popálili mnozí. Kromě několika nováčků i takoví staří harcovníci jako Fernando Alonso a Carlos Sainz. Druhý jmenovaný se dokonce musel červenat po nehodě za bezpečnostním vozidlem.

„Jak jste mohli vidět, po závodě jsem byl zklamaný, ale velmi rychle poté, co jsem otevřel notebook a trochu si prošel, co se vlastně stalo, jsem si udělal závěr o tom, jak to celé proběhlo a co se událo,“ řekl ve čtvrtek před VC Číny Carlos Sainz.

Data ukázala, že to nebyla jeho vina. „Jen se ukázalo, jak rychle se v tomto sportu může dobrý víkend proměnit ve špatný. Když nevíte o těch posledních 1-5 procentech na monopostu F1, v 99 procentech případů vám to neublíží. Když se však objeví taková souhra okolností a ocitnete se v situaci jako já v Austrálii za bezpečnostním vozidlem, ukáže se, že vám někdy mohou ublížit i tyto detaily. Je toho hodně, z čeho se musíme poučit. Vytvoříme si plán, jak se zlepšit.“

Sainz po své nehodě konstatoval, že dostal velký „kopanec“ od pohonné jednotky. Náhlý nárůst otáček motoru jej zaskočil, protože po letech ve Ferrari byl zvyklý na jiné chování pohonné jednotky než od motoru a převodovky z dílny Mercedesu.

Jen na předsezónních testech neměl možnost stoprocentně si ji prověřit. „Nemůžete být na sebe tak tvrdí, protože to chce čas. Potřebujete takové momenty, abyste se z nich mohli poučit. Jak však takovou situaci otestuji v Bahrajnu?“

„Nikdy se tam neocitnete na mokré trati s chladnými pneumatikami a v režimu bezpečnostního vozidla,“ vysvětluje Sainz. „Jak si v Bahrajnu můžete přivodit takovou situaci a poučit se z ní: ‚Hej, při řazení směrem nahoru mi něco zcela nevyhovuje a v Austrálii by mě to mohlo zaskočit.‘ Přesně to se stalo.“

„Při zpětném pohledu přemýšlím, jak jsem tomu mohl zabránit? Umíte toho udělat jen velmi málo, abyste si zažili něco takového. Potřebujete nějaké přechodné období závodů, když se budete intenzivně učit. Takové věci se mohou stát. Můžete si být jisti, že se z nich poučíte a budete si nechávat rezervu, možná na sebe nebudete tak přísní, protože se stále jen učíte,“ doplnil Španěl, kterého pro změnu v Číně čeká slunečný víkend bez deště. Na druhé straně však bude mít na přípravu jen jediný trénink; před námi je sprintový víkend.

Související zprávy

Diskuze