Chlazení jezdce je nepoužitelné, vysvětluje Ocon

Formule 1 se rozhodla pomoci jezdcům ve velmi horkých závodech a přestože již řešení klimatizace nasadila, v akci ho zřejmě moc často neuvidíme. Taková je předpověď Estebana Ocona, který si ho vyzkoušel a vůbec se mu nezamlouvá. Podobné poznámky prý poslouchá v celém padoku.
Teoreticky by vše mělo být připraveno. FIA do pravidel pro letošní rok zařadila také nové chladicí zařízení, které je ve svém principu poměrně jednoduché. Na tričku, které si jezdci oblečou pod kombinézu, se nachází soustava 48 metrů hadiček, kterou prochází ochlazovaná směs složená ze vzduchu, vody nebo roztoku chloridu sodného, chloridu draselného či propylenglykolu, a přímo ochlazuje hruď jezdce.
O cirkulaci a chlazení kapaliny se stará zařízení s integrovaným mikrokompresorem, kondenzační jednotkou a výparníkem. Napájení má na starosti externí baterie — od roku 2026 by zařízení mělo být napojeno přímo na systém monopostu.


Prvním problémem je, kam toto zařízení umístit v monopostu, ve kterém není místo prakticky na nic? To však podle Estebana Ocona není hlavní kámen úrazu — nestačí totiž najít místo pro chladicí jednotku.
„V této chvíli neumíme využít chladicí vestu. Všude kolem sebe máte hadičky, to je v pořádku. Hadičky máte také na zádech, i to je v pohodě. Na straně však máte obrovský tenisový míček — na svém boku,“ vysvětluje Esteban Ocon, který si chlazení vyzkoušel na předsezónních testech v Bahrajnu.
Kam ji umístit? „Kdybyste ji dali sem [na hruď], bude vás to tlačit pod bezpečnostními pásy. Pokud ji dáte na záda, nevejdete se do sedačky. Pokud si ji dáte na bok, nevejdete se do sedačky. Momentálně to zkrátka nefunguje, alespoň podle toho, co jsem zkoušel. A od ostatních jezdců jsem slyšel velmi podobné věci.”
„Je dobré, že FIA nám dokázala poskytnout řešení, ale v tuto chvíli jej neumím využít. Nemluvím za ostatní, ale za mě a Ollieho mohu říci, že my toho neumíme využít. Samotný produkt, který je standardní, je nepoužitelný. Je to příliš velké — vždyť víte, jak těsné jsou sedačky ve Formuli 1. Tam, kde se hadičky spojují, je jakoby svazek hadiček, a proto je to příliš velké,“ popisuje topologii systému, na který je v pravidlech vyhrazeno pět kilogramů — bez externí baterie by si však vystačil se dvěma kilogramy.
V letošním roce se FIA rozhodla pro méně přísný přístup. Každý pilot se ještě může rozhodnout, zda si chlazení nasadí, ale pokud se plány nezmění, v roce 2026 o tuto volbu přijdou a nasazení bude povinné v případě vysokých teplot. Do té doby však bude nutné vyřešit problémy, které zmiňuje Esteban Ocon.
Možností však není mnoho, vysvětluje. S úpravou posedu to nevidí růžově. „Pokud nechcete mít sedačku s obrovskou dírou v ní, tak ne. Udělat dobře sedačku je velmi náročné. Pokud do ní provedete výřez, výrazně tím snížíte flexibilitu. Dovedu si představit jediný způsob, jak to vylepšit, a sice, pokud se nám podaří zmenšit ten uzel nebo přijdeme s řešením jako v některých cestovních autech, kde je klimatizace vedena přes sedadlo.”
Pokud se to nepodaří, nebude to však žádná tragédie. Podle Ocona se piloti na velké většině závodů obejdou i bez ní. Naznačuje také, že piloti by měli být schopni se na horké závody připravit.
„Není to tak nutné. Souhlasím, že do extrémních podmínek v Kataru nebo někdy v Singapuru [by se to hodilo], ale loni jsem před soutěžním víkendem v Kataru strávil týden jízdou na kole v sauně a když jsme tam dorazili, měl jsem na sobě bundu. Bylo tak chladno, že jsem byl i trochu napálený — tolik jsem trénoval a nic z toho!” zasmál se Ocon. „Nevím, jestli se o tom budeme více bavit. Předpokládám, že nikdo toho teď neumí využít. Můžu se mýlit, ale podle mě všichni mají problémy vtěsnat do auta tyto hadičky.”
„Klidně budeme mít na palubě tento systém i s tím spojenou dodatečnou hmotnost, ale pokud ho nechceme použít, tak jej nepoužijeme. V tuto chvíli ho ani nevíme… Není to tak, že bych byl fajnový a nechtěl po něm sáhnout! Ve skutečnosti spíše naopak. Chtěl bych nasadit, kdyby k tomu došlo, ale zatím nám sem nepasuje,“ uzavřel.
- Štítky
- Esteban Ocon
- FIA